Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze logistieke kosten negeren

Aanmelden voor

Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze logistieke kosten negeren

Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze logistieke kosten negeren

Een oorzaak van dichtslibbende binnensteden is de groei in verkeersbewegingen voor de horecabevoorrading. Volgens een onderzoek van Topsector Logistiek ontvangen de meer dan 52.000 eet- en drinkgelegenheden in ons land gemiddeld tot twaalf leveringen per week. Om de druk op binnensteden te verminderen, stellen overheden zero-emissie-zones en venstertijden in. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft voor de Topsector Logistiek onderzoek gedaan naar hoe de foodservicemarkt deze problematiek ervaart.

14 januari 2025

Leestijd ± 4 minuten

Eerder onderzoek

De logistieke uitdagingen in binnensteden, inclusief die van de foodservicemarkt, zijn eerder in kaart gebracht in de Outlook Horecalogistiek 2020. Dit rapport schetste een toename van verkeersbewegingen richting 2030 en het effect daarvan op de CO2-uitstoot. Oplossingen zoals efficiëntere leveringsprocessen en de overstap naar elektrische voertuigen werden voorgesteld om de uitstoot te stabiliseren, ondanks de groei in leveringen. Hoewel deze conclusies gunstig lijken voor klimaatdoelen, blijft de leefbaarheid van steden een probleem. Elektrische voertuigen hebben een lagere laadcapaciteit, waardoor meer ritten nodig zijn en de verkeersdruk niet afneemt.

Knelpunten en oplossingen

De foodservicebranche wordt geconfronteerd met complexe uitdagingen, waaronder de transitie naar elektrisch rijden, stijgende transportkosten, verkeersveiligheid en nieuwe regelgeving zoals CSRD. The Food Research Company en het FSIN voerden onderzoek uit onder meer dan twintig bedrijven en analyseerden literatuur om de grootste knelpunten en mogelijke oplossingen te identificeren. Het doel was het opstellen van een onderzoeksagenda voor de logistieke toekomst van de foodservice in stedelijke gebieden.

Uit het onderzoek bleek dat er geen breed gedragen visie in de markt bestaat om de logistieke problemen van binnensteden op te lossen. Wel kwamen gezamenlijke uitdagingen naar voren die kunnen bijdragen aan duurzamere bedrijfsvoering en het behoud van leefbare binnensteden. Voor horecaondernemers wordt het steeds belangrijker om logistieke kosten serieus te nemen, aangezien deze naar verwachting aanzienlijk zullen stijgen. Dit zet hun toch al onder druk staande verdienmodellen verder onder druk.

Nog onvoldoende bewustzijn

Horecaondernemers hebben tot nu toe weinig aandacht besteed aan de kosten en processen rondom foodservicelogistiek. Veel ondernemers realiseren zich onvoldoende dat zij uiteindelijk opdraaien voor de toenemende logistieke kosten in de keten. Er zijn echter kansen om deze kosten te verlagen, bijvoorbeeld door het aantal leveringen te verminderen of gezamenlijke inkoop te organiseren. Dit vereist een andere manier van denken en een betere planning en organisatie.

Ook leveranciers, groothandels en logistieke dienstverleners staan voor grote uitdagingen. De overstap naar elektrische voertuigen vraagt om hoge investeringen en voldoende oplaadcapaciteit. Daarnaast zorgt het uiteenlopende beleid van gemeenten rondom zero-emissie-zones en venstertijden voor onzekerheid in de sector. Volgens diverse partijen fungeert de overheid niet als een betrouwbare partner in deze transitie.

Dief van eigen portemonnee

Een nieuwe benadering is noodzakelijk om de logistieke kosten te verlagen. Horecaondernemers moeten hun organisatie professionaliseren en kritisch kijken naar hun bestel- en leveringspatronen. Minder frequente leveringen vragen om betere planning, maar bieden kansen om kosten te reduceren. Groothandels spelen hierin een rol door dagelijkse leveringen als standaardservice aan te bieden.

Stijgende logistieke kosten en concurrentie van foodretailspelers dwingen horecaondernemers echter om actie te ondernemen. “Minder vaak leveren vraagt een betere voorbereiding en organisatie en een andere werkwijze voor veel horecazaken. Bovendien bieden groothandels het dagelijks leveren aan hun klanten als service aan, omdat de concurrentie in de markt zo groot is. Horecaondernemers voelden dus tot voor kort geen prikkel om actie te ondernemen. Door de stijgende logistieke kosten, die vanzelfsprekend ook doorberekend worden in verkoopprijzen, verandert dat. Ook de opkomst van foodretailspelers die leveren aan foodserviceondernemers, helpt daarbij. Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze hieraan geen aandacht schenken.” stelt Anique Veldhuis-Grievink, adjunct-directeur van het FSIN in een interview met Logistiek.nl.

In een foodservicemarkt waarin de marges klein zijn en de uitdagingen groot, is er veel behoefte aan hulp om centrale thema’s, zoals de problematiek rondom foodservicelogistiek, gezamenlijk op de kaart te zetten en daar beweging te krijgen. Dat gaat in de sector met veel verschillende spelers, met allen verschillende belangen, niet vanzelf. Het rapport wijst op oplossingen zoals gezamenlijke inkoop en het verminderen van het aantal leveringen per week. Meer samenwerking binnen de keten, tussen horecaondernemers, groothandels en logistieke dienstverleners is essentieel. 

Samenwerken met Topsector Logistiek

Een gezamenlijke visie ontbreekt, net als het bewustzijn bij de afzonderlijke spelers over de noodzaak om in beweging te komen. Topsector Logistiek is een verbindende schakel om deze problematiek concreet handen en voeten te geven, voor alle stakeholders. Daarnaast kan Topsector Logistiek erbij helpen om de overheden te laten inzien dat van hen geen belemmerende, maar een positief ondersteunende en stimulerende rol nodig is.

Het probleem van dichtslibbende binnensteden is niet 1,2,3 opgelost. Toch kan de sector, als de partijen in gezamenlijkheid optreden, een positieve impact hebben op het aantal vervoersbewegingen in de stad. Dat vraagt wel inzet van alle partijen en het vraagt ook verdieping in de vraagstukken die aan de orde kwamen. Een actieve Topsector Logistiek kan een sleutelrol vervullen; samen met de foodservicesector, die als geen ander weet wat het is om flexibel en innovatief te zijn en die weet dat ondernemerschap nog altijd loont.

Wil je het rapport downloaden? Bezoek onze kennisbank.

Bron: Managementsite.nl