Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

‘We moeten voorkomen dat logistiek de volgende netcongestie wordt’

Aanmelden voor

‘We moeten voorkomen dat logistiek de volgende netcongestie wordt’

‘We moeten voorkomen dat logistiek de volgende netcongestie wordt’

Vijftien jaar geleden waarschuwden de netbeheerders en infraproviders dat het stroomnet en de stroomvoorziening zouden vastlopen, als er onvoldoende wordt geïnvesteerd. Hetzelfde dreigt opnieuw, nu voor de logistieke infrastructuur,’ constateert Ronald Paul, boegbeeld en voorzitter van de Topsector Logistiek.

06 januari 2025

Leestijd ± 3 minuten

Om dat mobiliteit zo “gewoon”, is, krijgt het niet de aandacht die het verdient,’ stelt Paul vast. ‘De kracht van de logistieke sector, is tegelijk haar achilleshiel. De logistiek is robuust en flexibel. We weten altijd wel een weg te vinden om te leveren. Niemand heeft iets gemerkt van de blokkade van het Suezkanaal.’ Hij waarschuwt voor de vanzelfsprekendheid. ‘Als de economie jaarlijks 1% groeit en de bevolking 1%, loopt het vervoer tussen 2035 en 2040 volledig vast.’

Beslissen op basis van feiten

De Topsector is opgedeeld in vier kolommen: supply chain management, ketenregie; mobiele werktuigen en bouwlogistiek; multimodaliteit; en ruimte en stadslogistiek. ‘Alle programma’s binnen de topsectoren zijn gericht op één centrale vraag: hoe kunnen we de logistiek draaiend houden. Zodat we niet met zijn allen stilstaan. De Topsector Logistiek zorgt met innovatie dat we met z’n allen zoveel als mogelijk mobiel blijven,’ aldus Paul. Als voorbeeld haalt hij de ontwikkelingen op het gebied van multimodaliteit aan. ‘We hebben 3 miljoen TEU (1 TEU is een 20 voetcontainer, red.) van de weg naar binnenvaart en spoor verplaatst. Dat zijn ruim 1,5 miljoen vrachtwagenbewegingen minder, pér jaar.’ Paul: ‘We maken geen beleid. We proberen ervoor te zorgen dat de overheid, politiek en het bedrijfsleven op basis van feiten en de juiste informatie de juiste beslissingen nemen. Daarnaast hebben we natuurlijk programma’s rondom duurzaamheid en CO2- en NOx-reductie, zoals een programma waarmee het MKB kan meten hoe duurzaam ze zijn en hoe ze dat kunnen verbeteren. Dat is van belang vanwege de CSRD-richtlijn.’ Hij vertelt over een recent onderzoek vanuit de Topsector, waaruit blijkt dat de stikstofuitstoot van bouwmaterieel 30% lager is dan aangenomen, waardoor meer bouwvergunningen kunnen worden verleend. ‘Bouwlogistiek is goed voor 14% van het vervoer de stad in en uit. We zijn aan het kijken hoe we grootschalig vervoer meer aan de randen van de steden kunnen concentreren, waardoor je gericht met duurzaam vervoer naar de bouwlocaties kan. Dat is duurzamer, maar maakt het ook makkelijker om de logistiek op de bouwplaats te managen, zodat het materiaal precies op tijd wordt geleverd. Dat maakt het bouwproces slimmer en het gebeurt schoner.

Inkomstenmodel

De logistieke sector draagt in de breedte 14% bij aan het BNP. ‘Als we niet investeren in de logistieke infrastructuur, gaan we inboeten op het BNP. Mobiliteit is de smeerolie voor heel veel dingen in onze maatschappij. Zonder de logistieke sector staat alles stil. Je gaat het pas merken als de winkelschappen leeg zijn en ziekenhuizen niet meer worden bevoorraad.’ Paul is bezorgd over de geplande bezuinigingen op onderwijs, maar trekt de discussie breder. ‘Innovatie is ons inkomstenmodel voor de lange termijn. Daarom is het zo belangrijk om te blijven innoveren. Op het wereldtoneel staat Nederland nog in de top 3 op logistiek gebied. Vanuit de Nederlandse zeehavens faciliteren we uiteindelijk zo’n 450 miljoen Noordwest-Europeanen. Nederland is met 18 miljoen inwoners vergelijkbaar met een middelgrote stad in China. Vraag je mij hoe je die positie vasthoudt, dan is het ambitieniveau van het Regeerprogramma prima. Maar kijk ik naar de financiële invulling in de Miljoenennota, dan zit daar ruimte tussen. Op onderwijs wordt, als ik het plat sla, één universiteit wegbezuinigd. Dat is voor het innovatievermogen “killing”. Het laatste waarop je moet bezuinigen is kennis en onderwijs. Innoveren is investeren in de lange termijn toekomst. Bezuinigingen op onderwijs merk je volgend jaar niet. Pas over 10 jaar ga je merken dat het een onverstandige beslissing was. Dan ben je te laat.’ Het is reden voor een serieuze waarschuwing: ‘Laat logistiek niet het elektriciteitsnet van de toekomst worden. Het is nu nog omkeerbaar. Daarom ben ik content dat nu het achterstallig onderhoud wordt weggewerkt. Dat moet eerst gebeuren. Maar daarna moeten we als de donder aan de gang gaan met investeringen in nieuwe projecten om te voorkomen dat we op het spoor en de weg in dezelfde situatie terechtkomen als Duitsland.’

Bron: Topic Nederland – Topic Media Agency B.V.