Actieagenda van de Topsector Logistiek. Natuurlijk betekent dat een forse ambitie maar dat moet ook. Met een slappe ambitie komt er niets in beweging.
’Veenman ziet in de huidige recessie een kans weggelegd voor bundeling van krachten door overheid en bedrijfsleven: ‘Juist in een economisch mindere situatie zijn de duizenden bedrijven in de logistiek gebaat bij minder regeldruk en een betere concurrentiepositie van Nederland. Als we willen waarmaken dat we in 2020 de Europese logistieke toppositie hebben, moeten we echt werk maken van onze competitieve kracht als sector, samen met de overheid.’
Neutraal Logistiek Informatie Platform en Synchromodaal Transport
Veenman heeft – om die toppositie te bereiken – hoge verwachtingen van het Neutraal Logistiek Informatie Platform, een open ICT platform, in combinatie met synchromodaliteit. ‘We hebben al systemen die hun nut elke dag opnieuw bewijzen, ik noem Portbase of Cargonaut, maar het ideaalbeeld is dat je een open ICT platform hebt waarop alle goederen bij elkaar gebracht worden en afhankelijk van hun bestemming en aankomsttijd de ideale transportmodus wordt gekozen. Op die manier koppel je slimme ICT aan een netwerk van keuzemogelijkheden die een zo betrouwbaar mogelijke aankomsttijd garandeert, gecombineerd met een zo laag mogelijke CO2 voetafdruk. Het resultaat: een vlottere doorlooptijd, minder opstoppingen, lagere kosten en minder milieubelasting.’
Andere mentaliteit
Om dat toekomstbeeld te verwezenlijken is volgens Veenman veel nodig. ‘Niet alleen moeten de logistieke bedrijven het onderling eens worden over bijvoorbeeld gezamenlijke supply chain control en het gedeeld eigendom van informatie, ook de overheid moet meewerken door bijvoorbeeld douane-inspectie al in het bronland uit te voeren. Daarmee voorkom je dat we eerst hier in Nederland alle goederen opstapelen en ze daarna pas ter inspectie kunnen aanbieden. Het zijn maar een paar voorbeelden van een andere mentaliteit die nodig is om de ambitie te realiseren.’
Knelpunten
Gevraagd naar eventuele knelpunten in de realisering van de actieagenda zegt Veenman: ‘Natuurlijk, die zijn er. Die enorme kennisuitwisseling die we op gang willen brengen moet betaald worden, en de bedrijven in de logistieke sector hebben het in het algemeen op dit moment financieel niet makkelijk. Daarin zie ik een rol voor de overheid. Een andere weg waarlangs de overheid kan helpen is door het verminderen van de regeldruk en het met ons meedenken over nieuwe vormen van samenwerking.’