De tender voor de wereldwijde service- en ketenlogistiek van de Joint Strike Fighter (JSF) is een goed voorbeeld van samenwerking. De BV Nederland, bestaande uit overheid, kennisinstellingen en een consortium van bedrijven, is een serieuze kandidaat om de JSF-opdracht te krijgen. Ongeacht de uitkomst, die in juni bekend moet worden, lijkt de aanpak van het JSF-project een blauwdruk voor andere internationale tenders.
De Joint Strike Fighter of F-35 werd eind vorig jaar voor het eerst uitgeleverd. Israël had de primeur. Nederland heeft ingeschreven op 37 toestellen, die in 2019 verwacht worden. Die gaan veel geld kosten, maar van meet af aan hebben we ook ingezet op een flinke return on investment. Het eerste succes is er al; Fokker en Aeronamic gaan bepaalde onderdelen van de wereldwijde de JSF-vloot onderhouden.
Nederland lonkt naar meer. Want de wereldwijde onderhoudslogistiek van de JSF’s is nog niet gegund. De tender is wel al gesloten. In maart heeft René de Koning van OneLogistics namens de overheid en tal van bedrijven de Nederlandse bid ingeleverd. Hij combineert kennis van de logistiek met kennis van douanezaken. “Dit is een grote opdracht, de life cycle kosten in de komende 30 jaar omvatten een bedrag van een 1 met 18 nullen. Bij het gunnen van de spare parts- en ketenlogistiek kiezen de Amerikanen niet één bedrijf. Ze kiezen in juni een land.”
Meer lezen over de service- en ketenlogistiek tender van de JSF? Klik hier.
De foto in dit bericht is afkomstig van: defensie.nl – Frank Crébas.