Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Wat kunnen binnenvaartschepen over verduurzaming leren van zero emission trucks?

Aanmelden voor

Wat kunnen binnenvaartschepen over verduurzaming leren van zero emission trucks?

Wat kunnen binnenvaartschepen over verduurzaming leren van zero emission trucks?

26 september 2024

Leestijd ± 1 minuut

Kunnen (bepaalde type) binnenvaartschepen meeliften op de technologische ontwikkeling van batterij-elektrische vrachtwagens, waardoor verduurzaming financieel haalbaarder wordt? Deze vraag stond centraal in een onderzoek van Panteia en Rebel. Uitkomst: voor 15% van de kleine binnenvaartschepen is verduurzaming door middel van batterijtechniek en een elektromotor die bijgeplaatst wordt op de schroefas momenteel al interessanter dan de huidige verbrandingsmotor te laten vervangen door een moderne Stage V verbrandingsmotor. Vooral motorbeunschepen en kraanschepen zijn hierin kansrijk, omdat zij veel vaarbewegingen per jaar over korte afstand maken. Hiermee zou ongeveer 7 kiloton CO2 per jaar bespaard kunnen worden.

De batterijprijzen zijn momenteel vanwege het dubbel-gebruik in zowel de maritieme als binnenvaartsector, nog wel aan de hoge kant (rond de 650 euro per kWh), vanwege ‘overcertificering’ door het maritieme keurmerk die strenger is dan de ESTRIN-vereisten. De businesscase wordt voor veel meer schepen – zoals motorvrachtschepen en poedertankers – interessant vanaf een batterijprijs rond de 400 euro per kWh.

In de gesprekken met de klankbordgroep (met o.a. schipper/eigenaren, KBN, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Refit Alliantie en Concordia Damen) kwam nog naar voren dat toepassing van batterijtechniek en elektromotoren bij kleine schepen wellicht financieel uit zou kunnen, maar je in de praktijk nog problemen hebt om dan op de juiste plekken de batterij op te kunnen laden en ook voldoende energie te kunnen laden. Om de drempels in de praktijk te verlagen, maar vooral ook het “wanneer dan wel” in kaart te krijgen, willen we een vervolg geven aan dit onderzoek.

Geïnteresseerd? Neem contact op met Kim Hazelaar.

De samenvatting en het rapport komen binnenkort beschikbaar in de online kennisbank.