Binnen de bouw is stikstof een hot topic, dat weet ook elke sanitair-installateur. Daarnaast maakt de veranderende wet- en regelgeving het in de toekomst verplicht om stikstof te kunnen voorspellen en meten. De noodzaak voor de installateur om hiermee bezig te gaan, is dus duidelijk. Gévier neemt daarom samen met haar logistieke zusterbedrijf Rensa Family Company de installateur bij de hand en maakt stikstof allocatie eenvoudig mogelijk met behulp van een nieuwe rekentool. Zo kan ook de realisatie van badkamers en sanitair in de toekomst soepel blijven verlopen.
De discussies rondom stikstof zijn niet te missen. Sommige bouwprojecten liggen zelfs stil als het op stikstof aankomt. Ook de nieuwe wet- en regelgeving die NOx (stikstof) accounting in de toekomst verplicht gaan maken en onder andere de kabinetsplannen voor het beprijzen van de uitstoot, maken de urgentie voor de installateur om hiermee bezig te gaan direct duidelijk.
Als deelnemer van het Lean & Green programma zet Gévier al jaren in op verduurzaming. Naast CO2-uitstoot, ziet Gévier ook op het gebied van stikstof kansen. “Ook van onze klanten kregen we de eerste vragen hierover. Onze kennis was tot dat moment vrij beperkt, we hadden eigenlijk geen weet van de stikstof uitstoot,” vertelt Jur Hofland, Duurzaamheidscoördinator bij het logistieke zusterbedrijf Rensa Family Company. Wat begon bij een simpel briefje in de container waarop de chauffeur zijn gereden kilometers bij hield, is nu bijna uitgerold in een professionele en nauwkeurige rekenmethode. Samen met Topsector Logistiek zijn ze volop bezig met de ontwikkeling.
Een schat aan data
Leon Simons, Programma Manager Topsector Logistiek: “Wij kunnen van alles bedenken en maken, maar het moet wel werken in de praktijk. Daarom doen we dit samen met Rensa Family Company. Zij hebben een schat aan data beschikbaar. Doordat zij dit zo goed op orde hebben, lopen ze voorop in de markt. We hebben een aantal lopende projecten aangewezen als pilot. Een project heeft altijd een planning. Je weet wat er wanneer geleverd wordt, waar het vandaan komt, het volume van de levering en de frequentie. Op basis van deze informatie en de gereden routes gaan wij aan de slag.”
Verschillende methodes
Waar de CO2-uitstoot relatief eenvoudig te berekenen is, is dat bij stikstof anders, vertelt Simons: “Dit is afhankelijk van verschillende actoren. Met vijf liter diesel heb je binnen de bebouwde kom een hele andere uitstoot dan op de snelweg.” Er zijn daarom verschillende methodes om de stikstof uitstoot te meten, waarbij er drie methodes het meest kansrijk worden geacht. Simons: “De meest specifieke is op basis van de motormanagementgegevens vanuit de boordcomputer. In dit geval meet hij elke seconde de snelheid die je rijdt en ook of je met een koude of warme motor rijdt. Een andere manier is op basis van wegtypes. De gereden routes worden verdeeld in drie categorieën: binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en de snelweg. Een derde methode is op basis van brandstofverbruik en draaiuren van de motor. De gekozen methode is afhankelijk van verschillende factoren, maar vooral van de data die de vervoerder beschikbaar heeft.”
Overzichtelijke rekentool
Er staat inmiddels een rekentool klaar in BigMile (een applicatie om nu al CO2 te kunnen alloceren voor transport naar o.a. de bouwplaats). Simons daarover: “De eerste datasets worden binnenkort ingeladen, zodat we de eerste pilotprojecten kunnen gaan draaien. Het idee is datje de data erin laadt en de tool vervolgens berekent hoeveel CO2, stikstof, fijnstof etc. er is uitgestoten.” Van de komende pilots hoopt Topsector Logistiek zelf veel te leren. “We gaan veel datasets analyseren en geven het terug aan de klanten. Halen ze eruit wat ze voor ogen hebben? Missen ze nog data of wat kan er beter? Op die manier hopen we een aantal verbeterslagen te maken. Zodat het straks op zoveel mogelijk vragen een antwoord geeft. En het moet een methode zijn die bovenal praktisch is. Dat is ons doel,” besluit Simons.
Vooraf budgetteren
De eerste stap is om achteraf de uitstoot te meten, maar het doel in de toekomst is om vooraf de stikstof uitstoot te kunnen berekenen. Hofland vertelt: “Onze klant op de bouwplaats weet van tevoren al welke spullen hij nodig heeft. Op basis van die data en andere afspraken over leveringen kunnen wij al een CO2 en stikstof budgettering maken. Dit is ook waar de branche behoefte aan heeft. Zo kunnen we in een voorstadium al inschatten of een project levensvatbaar is.”
De samenwerking opzoeken
“Duurzaamheid is van ons allemaal en we moeten het samen met de hele keten doen. De wet- en regelgeving wordt steeds strenger en de noodzaak wordt steeds duidelijker. Je ontkomt er als installateur niet meer aan en we kunnen maar beter voorbereid zijn op de toekomst. Want meten is weten. We moeten het samen doen,maar wij nemen de installateur graag bij de hand,” aldus Hofland. “Met Topsector Logistiek stimuleren wij innovatie en verduurzaming. RensaFamily Company is daarin koploper, dus daar haken wij graag bij aan. Je hebt partijen nodig die vooruitdenken en anderen bij de hand nemen. Want als je de samenwerking opzoekt, kom je echt verder. En dat is wat de branche nodig heeft,” besluit Simons.
Jur Hofland – Duurzaamheidscoördinator Rensa Family Company
Leon Simons – Programma Manager Topsector Logistiek
Bron: gevier.nl