De energietransitie vraagt om grote veranderingen in steden en het transportnetwerk. Maar bij gemeenten, beheerders van infrastructuur en de logistieke sector staan nog niet de neuzen dezelfde kant op. De challenge ‘Empowering Zero-Emission’ doet beroep op aanstormend talent uit logistieke opleidingen (MBO, HBO en WO) om samen met een bedrijf of overheid met frisse ideeën en oplossingsrichtingen te komen.
Logistieke systeem in steden en havens naar zero emissie!
Deze challenge doet een beroep op het aanstormend logistiek talent om mee te werken aan frisse ideeën en oplossingen voor zero emissie logistiek. Nederland staat aan de vooravond van de energietransitie. Dit zal grote gevolgen hebben voor het bedrijfsleven, maar zeker ook de samenleving, de stedelijke omgeving en het landelijke transportnetwerk. Ook het logistieke systeem in steden en (binnen-)havens zullen grote veranderingen ondergaan. Om een paar voorbeelden te noemen:
- Steden zullen strengere emissiezones instellen, waardoor bijvoorbeeld alleen volledig elektrische bestelauto’s de winkels mogen beleveren.
- Schepen in zee- en binnenhavens gaan aan de walstroom en ook de terminal trekkers.
- Er komen opslagsystemen voor energie en laadstations voor schepen en vrachtwagens.
- Containers worden gebruikt als batterijen, waarvoor ook empty depots voor moeten worden ingericht. Je kunt dus zeggen dat overal een stekkertje aan komt. Die transitie moet versneld plaatsvinden, dat wil zeggen eerder 2025 dan 2030.
- De technologie voor deze transitie is al grotendeels aanwezig, maar juist de samenwerking en slimme toepassingen zijn nog een grote uitdaging. Er is een tekort aan mensen, ruimte, investeringen en netwerk capaciteit.
Wie doen er mee?
Deze challenge doet een beroep op zowel studenten, docenten en bedrijven:
- Studenten: Het is gericht op studenten aan het eind van hun tweede jaar en begin derde jaar van een logistieke opleiding (MBO, HBO en WO),
- Docenten: die zero-emissie logistiek als onderwerp behandelen in het projectonderwijs. Elke regio kent naast de algemene uitdaging ook eigen specifieke kansen en uitdagingen. Docenten kunnen hier zelf invulling aan geven.
- Bedrijven: bedrijven werken al nauw samen met logistieke opleidingen in hun regio, maar ook bedrijven die graag willen meedoen en zo contacten willen versterken met onderwijsinstellingen kunnen meedoen
Hoe werkt de challenge?
Net als bij de Paris-Dakar rally heeft een challenge een uitdagend doel, een grote gezamenlijke start en finish.
- Vóór de zomervakantie vindt er een landelijke online-kickoff plaats op 10 juni. Hier kunnen alle deelnemende organisaties inhoudelijk kennis delen en docenten pitchen hoe de challenge in het onderwijs wordt meegenomen.
- De regionale cases bevatten een stedelijk zero-emissie probleem, bijvoorbeeld de verduurzaming van vervoersknooppunten in een grote stad, e-commerce, modal shift, zero-emissie voertuigen, ruimtelijke planning van stadshubs, of verslogistiek in een regio.
- Tijdens twee sprints, in september en oktober, komen in analyse en oplossingsrichting verschillende facetten aan de orde: energievoorzieningen, infrastructuur, stakeholders, transportmodaliteiten, type bedrijvigheid, functiecombinaties en ruimtelijke inpassing. Meer informatie over de sprints volgt.
- Het slotevent begin november is een aantrekkelijk podium voor de studenten om brede aandacht voor hun ideeën te krijgen, van o.a. potentiële werkgevers, experts en beleidsmakers.
Een vakjury selecteert drie winnaars op basis van deze criteria:
- De oplossing elimineert op innovatieve wijze emissies uit het logistieke systeem;
- De oplossing neemt de belangen en mogelijkheden van verschillende belanghebbenden mee.
- De oplossing creëert maatschappelijke impact, zonder de economische belangen uit het oog te verliezen. Bijvoorbeeld door (infra)structuren en vervoersmiddelen slimmer te benutten.
- Bonus: teams kunnen extra punten verdienen als zij verbindingen leggen tussen opleidingsniveaus (mbo, hbo, wo) en inhoudelijke disciplines (bijvoorbeeld logistiek + maakindustrie of dienstverlening).
Schrijf je in!
- Teams bestaan uit maximaal 5 studenten, een team captain (in principe de docent), en indien al bekend een stakeholder rond een kort geformuleerde uitdaging. Inschrijven gaat via de website.
- Heb je vragen, neem dan contact op met Rosanne van Houwelingen, Maurice Jansen of Merten Nefs