Al ruim twee jaar verbinden Danser Group en European Gateway Services (EGS) de ECT Euromax en ECT Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam op de Maasvlakte met o.a. terminals en empty depots in de Waalhaven en het Botlek gebied, waaronder die van de Waalhaven groep en de Kramer Group. Deze Rotterdam Corridor biedt een vaste en zeer betrouwbare (99%) dienstregeling op basis van fixed windows bij de ECT terminals. Verder biedt de Rotterdam Corridor ook vaste verbindingen naar RWG en APMT op de Maasvlakte. De Rotterdam Corridor biedt op dit moment 3 afvaarten per week, maar de ambitie is om te groeien naar een verdubbeling van de frequentie naar 6 afvaarten per week. Hiermee stijgt de capaciteit naar 240.000 TEU op jaarbasis. De Rotterdam Corridor haalt jaarlijks 60.000 trucks van de weg. Hiermee wordt jaarlijks 3.000 ton CO2 minder uitgestoten.
Betrouwbaar en snel
De Rotterdam Corridor laat zien dat het op relatief korte afstand (40 km) mogelijk is om succesvol vervoer van goederen via de binnenvaart te realiseren. De verbinding is zeer geschikt voor partijen die een betrouwbare en snelle afwikkeling willen op de Maasvlakte terminals.
Michel Bot van Danser Group geeft aan dat door het bundelen van containers, het mogelijk is om met grote volumes te varen tussen de Maasvlakte terminals en de terminals in de Waalhaven en het Botlekgebied. Paul Zoeter van European Gateway Services, het transportproduct van ECT, geeft aan dat juist deze grote volumes nodig zijn om fixed windows bij de deepsea terminals af te spreken. Hierdoor wordt de supply chain betrouwbaarder en treden er minder verstoringen op in het totale proces. Michel de Jonge van Almatis: “Het grote voordeel is spreiding op de dag, duidelijkheid wanneer wat afgeleverd gaat worden en het ontbreken van wachttijden.” Hij raadt zoveel mogelijk verladers aan om te kiezen voor water in plaats van voor de weg. “Sluit je aan bij de efficiënte ‘rondjes’ in de Rotterdamse haven”, roept Willem Beskers van de Waalhaven group op.
Synchromodale oplossing
De oorsprong van een corridor lag mede bij de Chemie tafel. De voortrekkers Huntsman en Almatis gaven aan de Waalhaven group en Agility de uitdaging om meer trucks van de weg te halen en per barge van en naar de haven te vervoeren. Aansluiten bij de Rotterdam Corridor was daarbij een logische keuze. Inmiddels maken zij succesvol gebruik van de Rotterdam Corridor waarbij betrouwbaarheid en flexibiliteit gewaarborgd is mede door de inzet van een synchromodale oplossing. Door het samenbrengen van de verschillende supply chain partijen in de Rotterdam Corridor werkt men gezamenlijk aan verdere optimalisatie en verduurzaming van de afhandeling van containers. Juist het bundelen van de volumes van de verladers is een belangrijke voorwaarde voor het succes van de corridor.
Joint Corridors Off-Road
De Rotterdam Corridor is als zodanig opgenomen in het landelijk programma ‘Joint Corridors Off-Road’ van de Topsector Logistiek. Het doel van dit programma is om betrokken partijen samen te laten werken aan het opschalen en optimaliseren van de verbinding. Als onafhankelijke organisatie pakt NewWays Zuid-Holland, de handschoen op om samen met de partijen meer verladers en logistieke dienstverleners te helpen de overstap te maken naar de Rotterdam Corridor. Deze film geeft een mooie weergave van Rotterdam Corridor. Daarnaast is op de scorecard de huidige situatie en ambitie uitgesproken.