Doel van het project:
De inzet van zero-emissievrachtwagens vraagt, met name bij
de batterij-elektrische variant (BEV), van zowel de vervoerder als de verlader een
gedegen voorbereiding om tot een efficiënte inzet te komen. Voor veel partijen,
met name de kleinere, is het niet eenvoudig te overzien wat er allemaal bij
komt kijken. CE Delft en TLN hebben daarom in dit project een stappenplan uitgewerkt
dat zowel vervoerder als verlader structuur geeft aan het gehele
implementatietraject, van verkenning tot ingebruikname van zero emissie vrachtwagens
(zowel BEVs als FCEVs, Fuel Cell Electric Vehicles).
Inhoud van het project:
Het stappenplan bediscussieert onder andere de volgende
elementen: de vervoersstromen waarop ZE-vrachtwagens ingezet kunnen worden,
laadprofielen en benodigde maatregelen zoals laadinfrastructuur, een
uitgewerkte businesscase, het realiseren van oplaadpunten, de selectie en
aanschaf van een ZE-vrachtauto, en het voorbereiden op operationele
aanpassingen. Voor iedere stap in het stappenplan is een voorbeeld opgenomen,
waarbij vaak ook een partij, die de desbetreffende stap reeds heeft doorgemaakt,
is benaderd voor een interview.
Resultaat van het project:
Het eindproduct is een document met daarin het stappenplan,
dat door verladers en vervoerders gebruikt kan worden om het implementatietraject
van ZE-vrachtwagens vorm te geven. Er is ingezet op een toegankelijk en
pragmatisch stappenplan om zo een groot mogelijke groep van verladers en vervoerders
aan te spreken. Elke stap is geconcretiseerd met een voorbeeld zodat het
begrijpelijker wordt wat er binnen een stap gedaan kan worden en hoe dat aan te
pakken.