Anticiperen op verstoringen
“Door globalisering en een jarenlange focus op efficiëntie worden ketens steeds kwetsbaarder”, stelt Sven Markus, projectleider bij Topsector Logistiek. “Verstoringen in ketens worden ook steeds groter en komen vaker voor. Covid had bijvoorbeeld een enorme impact op wereldwijde supply chains. Door de omvang en de complexiteit van verstoringen is het voor bedrijven zeer uitdagend om hierop te anticiperen. De focus ligt vooral op het reageren op een verstoring. Wanneer deze is opgelost, wordt er logischerwijs weer overgegaan naar de drukte van de dagelijkse bezigheden. Maar hierdoor blijven de risico’s bestaan op een volgende crisis en blijven er kansen liggen om beter uit een crisissituatie te komen. Dat was voor de Topsector aanleiding om met vijf bedrijven een validatieproject te starten, dat moet leiden tot een praktische aanpak met concrete acties, die ook andere bedrijven helpen om hun veerkracht te duiden en te verbeteren.”
Resilience triangle
“Tijdens de eerste fase van het project analyseren bedrijven hun supply chain op basis van de resilience triangle”, vertelt Sven. “We pakken een aantal verstoringen waarmee het bedrijf de afgelopen jaren te maken had en verzamelen prestatiegegevens over die periode, bijvoorbeeld over het kunnen leveren van goederen. Bij een verstoring krijgen de bedrijfsprestaties een klap en is er een bepaalde hoeveelheid tijd nodig om het prestatieniveau weer op pijl te krijgen. Als je dat in een grafiek zet, dan zie je een driehoek: de zogenaamde resilience triangle. Zo maken we veerkracht tastbaar en meetbaar en stimuleren we oplossingsrichtingen waardoor bedrijven bij verstoringen sneller terug zijn op hun oude niveau en dus veerkrachtiger worden.” In een aantal projecten wordt nog een extra stap gezet en wordt de supply chain digitaal nagebouwd. Dat gebeurt onder andere bij het Eindhovense bedrijf KMWE.
Systeem modelleren
KMWE ontwerpt, bouwt en verbetert hoogtechnologische componenten, modules en systemen op basis van precisietechniek en machinale bewerking, onder andere voor ASML. Stijn Smulders, Supply Chain Engineer bij KMWE: “Ik ben al langer geïnteresseerd in systeem modelleren. Het spreekt me erg aan dat je bij die methode problemen in de supply chain simuleert en ziet wat het effect ervan is. Omdat dat op een gevalideerde, begrijpelijke manier gebeurt, kan je de resultaten goed gebruiken in de communicatie richting het management en andere interne stakeholders en krijg je mensen makkelijk mee. Alles bij elkaar was dat wel een aanleiding om mee te doen met dit project van de Topsector Logistiek.”
Toekomst simuleren
“Ons bedrijf is werkzaam in een zogenoemde High-Mix Low-Volume omgeving”, vertelt Stijn. “We hebben heel veel verschillende klanten en heel veel verschillende producten, veelal met laag demand. De behoeften van onze klanten switchen heel vaak en onze fabriek switcht dan ook heel vaak van opstelling. Dat zorgt ook voor continue shifts in wat werkelijk het probleem gaat worden in de toekomst. Wij hadden nog geen methode om de toekomst te simuleren. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de demand naar een groep producten met 150% toeneemt? Of wat gebeurt er als een leverancier uitvalt? Het is belangrijk dat onze supply chain veerkrachtig is: we willen voorkomen dat elk probleem in de supply chain ons direct raakt en zorgen dat onze business kan doordraaien, ook bij eventuele verstoringen. Met de tool die we nu in dit project gebruiken, hopen we verstoringen beter te kunnen simuleren en wordt helder wanneer dingen echt problematisch worden.”
Flexibiliteit als eis
“Corona, de blokkade van het Suezkanaal en de oorlog in Oekraïne hadden allemaal een forse impact, maar een verkeerde ERP-implementatie bij een leverancier in Nederland zorgde er bijvoorbeeld ook voor dat we maanden zonder schroefjes zaten. Door dit soort verstoringen zijn we de afgelopen jaren intern wel veel bewuster geworden van het belang van logistieke veerkracht. Zo hebben we nu op slimmere plekken in het bedrijf veiligheidsvoorraden aangelegd. Maar klanten beginnen zelf ook veerkracht te eisen in audits. Je moet een flexibiliteitsplan hebben, waarin je aantoont dat je kan inspelen op een toenemende vraag of eventuele problemen. En voor veel grote klanten moeten we jaarlijks een business continuity plan opleveren. De hele supply chain is er dus meer en meer mee bezig.”
Digital twin van fabriek
“Om mogelijke verstoringen en de impact ervan in kaart te brengen, zijn we bij dit project van de Topsector het systeem aan het modelleren. We zijn een digital twin van onze fabriek aan het bouwen, die in februari moet zijn opgeleverd. Veel van onze werkprocessen en een significant deel van ons machinepark zijn we in een softwaretool aan het vatten, zodat we vervolgens aan de knoppen kunnen gaan draaien. Dan kunnen we simuleren dat een machine uitvalt en zien wanneer dat impact heeft op onze prestaties richting klanten. Duurt dat twee dagen of drie weken? Zo leren we begrijpen hoe alles met elkaar verband houdt en kunnen we waar nodig maatregelen treffen.
Door te anticiperen op verstoringen, kan je snel schakelen als er een disruptie in de supply chain plaatsvindt. Dat alleen is al gunstig, maar als je dat ook echt kan laten zien, denk ik dat je ook vooraan staat met nieuw werk binnenhalen. Logistieke veerkracht heeft dus zeker impact op je toekomst als bedrijf.”
Wordt vervolgd
De eerste resultaten van de validatieprojecten worden in maart 2025 opgeleverd. Hieruit gaan we geleerde lessen halen en de werkende aanpakken versimpelen en opschalen, zodat we meer bedrijven kunnen ondersteunen met dit thema.
Ook aan de slag?
Wil jij ook actief aan de slag met de veerkracht binnen je supply chain? Neem dan contact op met Sven Markus via Sven.Markus@TopsectorLogistiek.nl.