Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Terugblik event: Van Fossiel naar Duurzame Mobiliteit

Aanmelden voor

Terugblik event: Van Fossiel naar Duurzame Mobiliteit

Terugblik event: Van Fossiel naar Duurzame Mobiliteit

Op 28 november 2024 vond het event Van fossiel naar duurzame mobiliteit | Nederland innoveert NU in het Spoorwegmuseum plaats. Dit event bracht de sectoren luchtvaart, automotive, maritiem en logistiek samen om de uitdagingen en kansen van de overgang naar een duurzame mobiliteitsinfrastructuur te bespreken. Onder leiding van moderator Rens de Jong deelden sprekers hun visie op de noodzaak van integrale samenwerking en innovatie. Het gesprek richtte zich op de cruciale rol die Nederland speelt in deze transitie, niet alleen binnen Europa, maar ook wereldwijd. Met de focus op samenwerking tussen sectoren, overheid en industrie benadrukten we op deze middag de essentiële rol die innovatieve technologieën en integrale oplossingen hebben in het mogelijk maken van de overgang van fossiele brandstoffen naar een duurzame en toekomstbestendige mobiliteit.

16 december 2024

Leestijd ± 7 minuten

Moderator Rens de Jong, startte de middag door te benadrukken dat de complexiteit van de huidige uitdagingen in de sectoren luchtvaart, automotive, maritiem en logistiek vraagt om gezamenlijke inspanningen tussen bedrijven, kennisinstellingen en overheden. Hij erkende dat zonder deze samenwerking, Nederland niet de concurrentiekracht en het innovatievermogen zou hebben om de mondiale vraagstukken van vandaag en morgen aan te pakken.

Duurzame mobiliteit van de toekomst | Marc Hendrikse & Ronald Paul

Boegbeeld Holland High Tech, topsector HighTech Systemen en Materialen, Marc Hendrikse en Boegbeeld Topsector Logistiek, Ronald Paul startten de middag met een duo interview en bespraken de samenwerking en de uitdagingen binnen de hightech en logistieke sector in Nederland. Ook deelden Marc en Ronald hun visie op de toekomst over innovatie en samenwerking.

Marc Hendrikse: “Ik maak me vooral zorgen dat we niet snel genoeg schakelen. Deze transitie vereist enorme innovaties, zowel om de klimaatdoelen te halen als om onze industrie competitief te houden. Ik zie wel initiatieven, maar die zijn versnipperd en daarmee maken we onvoldoende vooruitgang. Uiteindelijk gaat het om integrale oplossingen, omdat losse initiatieven die niet op elkaar aansluiten, ons tekort doen. We moeten samenwerken en die versnippering tegengaan.”

Ronald Paul: ‘’We praten veel over innovatie, maar als je naar de cijfers kijkt, dan scoren we net 2,3% van ons BNP aan R&D. Dus ik zeg: practice what you preach, en dat geldt ook voor het bedrijfsleven. Pak die innovatie daadwerkelijk op, want dat is ons verdienvermogen voor de lange termijn. En dan kom ik terug bij Mark zijn opmerking over netwerken, dat moeten we wel samendoen.”

Europees point of view | Harald Seidel, Michel Peters

Vervolgens namen Harald Seidel, CEO van DAF Trucks en voorzitter Commercial Vehicle Board van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) en Michel Peters, CEO Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR & co-chair Advisory Council for Aviation Research and Innovation in Europe (ACARE) het woord.

Zij bespraken het belang van duurzame mobiliteit voor Europa, de kracht van samen verduurzamen, de belangen en veranderingen die nodig zijn, de uitdagingen én de impact op de diverse sectoren. Harald en Michel benadrukten de noodzaak van een gezamenlijke visie en strategie om de positie van Nederland als innovatieve leider in Europa te behouden. Er werd ook gesproken over de rol van onderwijs en talentontwikkeling in het stimuleren van innovatie en het behoud van een hoog kennisniveau binnen de sector.

Harald Seidel: “Wat wij in Europa nodig hebben om de zaak echt op gang te brengen, is niet meer regels, maar minder regels en meer coördinatie samen. We moeten praten over een Industry Deal, niet alleen over een Green Deal. Elke beslissing moet de vraag stellen: wat betekent dit voor de Europese innovatie en concurrentiekracht?”

Michel Peters: “De Europese concurrentiekracht hangt nauw samen met groene groei en innovatie. Nederland en Europa moeten iets hebben dat uniek is en wat niemand anders kan bieden, wat hard nodig is en waar mensen voor bereid zijn meer voor te betalen. Dit vereist een constante focus op lange termijn innovaties en beleid, zowel op Europees als nationaal niveau.”

Sectoren aan het woord | Frits van Bruggen, René Berkvens, Lex Besselink & Bart Jan Koopman

In het panelgesprek zijn Frits van Bruggen, algemeen voorzitter RAI Vereniging, René Berkvens, bestuurslid Netherlands Maritime Technology en voorzitter VNSI, Lex Besselink, voorzitter bestuur NAG en bestuurslid Luchtvaart in Transitie en Bart Jan Koopman, algemeen directeur evofenedex in gesprek gegaan over het Nederlands perspectief.

Tijdens het panelgesprek kwamen de uitdagingen en kansen voor Nederland op het gebied van innovatie en technologie aan bod. Panelleden benadrukten samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen om wereldwijde uitdagingen zoals klimaatverandering aan te pakken. Er werd gepleit voor een beter investeringsklimaat voor start-ups en scale-ups, met toegang tot kapitaal en ondersteuning bij productontwikkeling. Daarnaast werd de corridorbenadering besproken als een strategisch middel om innovatie en economische groei te stimuleren. Deze aanpak richt zich op het versterken van samenwerkingen tussen regio’s en sectoren, waarbij specifieke corridors zoals die voor hightech en duurzaamheid een belangrijke rol spelen.

Frits van Bruggen: ‘’Corridors verbinden de verschillende innovatiehubs in Europa, zodat we sneller en efficiënter kunnen samenwerken en oplossingen kunnen vinden voor de grote uitdagingen. Laten we dat nu heel concreet gaan doen.’’

Bart Jan Koopman: “Hoewel de uitdagingen groot zijn, hebben we volop mogelijkheden om de samenwerking tussen sectoren te verbeteren. Focussen op aanbodkant en regelgeving alleen lost de uitdagingen niet op; we hebben ook behoefte aan een sterke vraagkant, zoals betaalbare brandstofinfrastructuur.”

Lex Besselink: “Wil je dat je Nederlandse industrie mee kan doen in die Europese markt? Dan moet je ook zorgen dat die industrie weet waar ze aan beginnen, weet waar ze in investeren. Dit zijn langjarige investeringen, dus beleid mag niet snel heen en weer schommelen.”

René Berkvens: ‘’Ik zou met alle spelers aan tafel willen zitten in de corridor waar Frits het over had. Producenten, toeleveranciers, havens, brandstofleveranciers en regelgeving. Via het experiment van die corridor, waar al deze spelers samenwerken, kunnen we die uitdagingen aangaan en de stap naar duurzame scheepvaart maken.’’

Young professionals pitch | Mark Ommert

Mark Ommert, Project Manager ‘Strengthening Sustainable Aviation Ecosystem’ bij NAG, gaf zijn visie op duurzame mobiliteit en het belang van de plek van young professionals in het beleid. Mark Ommert sprak over de rol van jongeren in het bevorderen van duurzame mobiliteit en innovatie binnen de luchtvaart en daarbuiten. Hij stelde ook voor om in 2025 een cross-sectoraal evenement te organiseren om jongeren bij elkaar te brengen en te leren van verschillende sectoren en hun uitdagingen.

“De jongere generatie moet het uiteindelijk allemaal gaan doen, richting 2050, 2070. Betrek jongeren erbij, in de dagelijkse gang van zaken, maar ook als het gaat om beleid, strategie en technisch inhoud.”

Point of view Nederlandse overheid | Tjerk Opmeer & Dylan Koenders

Tjerk Opmeer, directeur-generaal Bedrijfsleven & Innovatie, ministerie van Economische Zaken en Dylan Koenders, Directeur Innovatie & Strategie voor Mobiliteit, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat spraken in een vraaggesprek over de ontwikkelingen en plannen van de Nederlandse overheid voor duurzame mobiliteit en de noodzaak van een integrale aanpak.

Tjerk Opmeer: ‘’Laten we onze focus richten op sleuteltechnologieën. Waar liggen de kansen voor ontwikkeling en het verdienvermogen daarin? En doe dat in een Europese context, met Draghi in gedachten. Hoe zorgen we ervoor dat Europa gezamenlijk die stappen kan zetten? Dat geldt ook voor initiatieven zoals de groene corridors. Wat betekent dat voor de investeringen die we in Nederland, maar ook samen met andere landen, moeten doen om verduurzaming verder te brengen? Dat vraagt om samenwerking, niet alleen met andere landen, maar ook om te kijken welke technologie nodig is om die voortgang te realiseren.” 

Dylan Koenders: ‘’We hebben als topsectoren voldoende kennis aan tafel. Kennisinstellingen, bedrijfsleven en de overheid bij elkaar. De missiegedreven aanpak werkt volgens mij ontzettend goed. Het Ministerie van EZ legt daarbij terecht een duidelijk accent op sleuteltechnologieën. Laten we die koers vooral voortzetten.” 

Conclusies | Marc Hendriske & Ronald Paul

Marc Hendrikse, boegbeeld Holland High Tech: ‘’We kunnen niet om de verduurzaming van mobiliteit heen. Als we de handen ineenslaan en concrete projecten aanpakken maken we er een succes van, samenwerken is daarbij essentieel.’’

Ronald Paul, boegbeeld Topsector Logistiek: “Ik geloof in de kracht van integratie tussen sectoren en dat we die samenwerking beter kunnen benutten. Wat me vandaag echt opviel is dat we niet alleen praten, maar ook concrete acties moeten ondernemen. Het integrale laadnetwerk en de waterstofcorridor zijn voorbeelden van waar we nu aan moeten werken.

Moderator Rens de Jong sloot de middag af met een quote van Henry Ford: ‘’Samen komen is een begin, samenblijven is vooruitgang en samenwerken is succes.”

Dit event is georganiseerd door NAG (Netherlands Aerospace Group), Netherlands Maritime Technology (NMT) en RAI Automotive Industry NL, in samenwerking met Holland High Tech | topsector High Tech Systemen en Materialen en de Topsector Logistiek.