Inefficiëntie door te strakke afspraken
“Door te strakke afspraken in de keten wordt de operatie van transportbedrijven inefficiënt”, aldus Guido. “Soms zijn dit afspraken die ooit zijn gemaakt en daarna onbesproken blijven. Denk bijvoorbeeld aan slottijden, levertijden en -frequenties of hoe hoog de pallets gestapeld mogen worden. Hier is nog veel winst te behalen. Ook is de dynamiek in de sector nu zo, dat alle wensen bij de vervoerder worden neergelegd. Die moet de puzzel maar zien rond te maken. Deze situatie in onhoudbaar in een toekomst waarin we meer moeten doen met de beperkt beschikbare mensen, infrastructuur en ruimte.”
Verlies gedetailleerd toewijzen
Een belangrijke barrière om de logistiek efficiëntie verder te verhogen, is dat veel bedrijven hun verlies nog niet gedetailleerd kunnen berekenen en toewijzen. “Vaak komt dat omdat de juiste, gestandaardiseerde KPI’s ontbreken”, weet Guido. “Of omdat ze geen software hebben die ze op dit vlak ondersteunt. Maar ook als ze die wel hebben, is het vaak lastig om de data te analyseren en interpreteren. Terwijl: je kan als bedrijf alleen verbeteren als je daadwerkelijk weet waar je verlies zit. Het is dus zaak om nú te meten, zodat je straks op basis van concrete data het gesprek kan aangaan om samenwerkingen te veranderen.”
Uitstoot en kosten reduceren
Guido: “Binnen het Topsector Logistiek ontwikkelden we al de beproefde Carbon Footprinting-methode, die de CO2-uitstoot van bedrijven in kaart brengt. De methode geeft bovendien 1-op-1 inzicht in de efficiency. Inmiddels hebben we honderden bedrijven geholpen deze methode te implementeren.
Dat Carbon Footprinting, op zendingsniveau CO2-uitstoot en efficiëntie analyseren, een succesvolle methode is, blijkt bijvoorbeeld uit de resultaten van het erkenningsprogramma Lean & Green. Uit de cijfers van 650 deelnemers van Lean & Green blijkt dat bedrijven die starten in vijf jaar tijd twintig procent reduceren. Bedrijven die een 2e en 3e ster behalen, reduceren nog eens vijftien procent in vijf jaar. Er valt dus aanzienlijk te besparen.
Vandaar dat we de Carbon Footprinting-aanpak nu uitbreiden met inzichten in de capaciteitsbenutting en productiviteit. De komende maanden ondersteunen we ook direct zo’n zestig bedrijven in communities om met deze inzichten hun logistieke efficiëntie te verbeteren. Dat aantal wordt de komende jaren fors uitgebreid.”
Sneller voordelen ervaren
“Wat iedere vervoerder wil, is verlies uit de operatie halen”, meldt Guido. “Dus: de lading verhogen, minder leegrijden en minder wachttijden. Door zendingsgegevens uit het TMS te combineren met de ritinformatie uit het FMS krijgen bedrijven een totaalplaatje. Als je dat totaalplaatje goed analyseert, kan je als bedrijf echt grote stappen zetten om de productiviteit en concurrentiepositie te verbeteren.
Detailanalyses van de Lading Prestatie Indicator (LPI) en een Tijd Indicatie Indicator (TPI) kosten nu nog veel tijd en geld, dus dat moet anders. Daarom werken we nu – samen met de deelnemende bedrijven – aan standaard KPI’s, software, datakwaliteit verbeteren en alles continu toetsen aan praktijk, zodat bedrijven sneller de voordelen ervaren.”
Eenvoudig beginnen
Bedrijven kunnen ook zelf eenvoudig starten met verspilling voorkomen, stelt Leon Simons, programmamanager Topsector Logistiek. “Je kan eenvoudig beginnen met verspilling inzichtelijk krijgen. Maak een foto van lading in de oplegger die klaar staat voor vertrek. Wat valt je op? Betrek collega’s. Loop langs planning en over het dock en stel vragen. Hoe worden routes gepland? Is de lading vooraf bekend? Wat is de beperkende factor: gewicht, vierkante of kubieke meters? Meten we betaald volume? Kan je de pallets verlagen en stapelen? Of één rolcontainer voor meerdere klanten gebruiken? Het aantal levermomenten verlagen? Zijn lege kilometers inzichtelijk? Wie houdt deze zaken bij en wie is verantwoordelijk?”
Data op detailniveau onmisbaar
Leon: “Het gaat kortom om: wat doe je? Waarom doe je dit? Wat gaat al goed? En wat kan beter? Verder zijn er natuurlijk ook praktische zaken als je bandenspanning op orde hebben. Dat levert al een besparing op van 3% procent. En minder remmen en het gebruik van de cruise control kan je zomaar 10% brandstofreductie opleveren. Het allerbelangrijkste, begin!”
Jan van Nunen, Head of Community Lean & Green Nederland, herkent het verhaal van Leon: “Het is vaak een samenspel van maatregelen dat zorgt voor een bepaald percentage reductie. Door in detail, op zendingsniveau, naar de data te kijken, worden nieuwe besparingsmaatregelen in de keten zichtbaar. Dit detailniveau heb je echt nodig om tot een 2e, 3e of zelfs 4e ster te komen.”
Meepraten of meedoen?
Op 27 juni aanstaande vindt het event “Logistieke efficiëntie” plaats bij Connekt in Delft. Wil jij je gedachten en ervaringen op dit vlak delen? Meld je dan aan.
Wil jij met je bedrijf meedoen met een van de communities die zich bezighouden met Logistiek efficiëntie? Neem dan contact op met Chris Beezemer.