Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Stappen richting hybride en zero-emissie binnenvaart

Aanmelden voor

Stappen richting hybride en zero-emissie binnenvaart

Stappen richting hybride en zero-emissie binnenvaart

“Het is voor binnenvaartschippers een uitdaging om over te stappen op hybride of zero-emissie varen”, vertelt Kim Hazelaar, programmamanager logistiek bij Topsector Logistiek. “Als topsector helpen we door duidelijk te krijgen welke opties er zijn en welke kosten en aanpassingen dat met zich meebrengt. We maken voor verschillende kleinere binnenvaartschepen helder of en wanneer het rendabel is. Dat inzicht helpt ook andere schippers om keuzes te maken. Daarnaast komt er een stappenplan voor de transitie naar hybride voortstuwing en onderzoeken we of deze hybride oplossingen een opstap zijn naar zero-emissie in de toekomst.” Binnenvaartcoöperatie NPRC stelt: “Verduurzamen is een licence to operate.” 

27 november 2025

Leestijd ± 4 minuten

Binnenvaart Design Challenge 

Tijdens deze zogenaamde Binnenvaart Design Challenge begeleiden HCNP en Rebel de eigenaren van zes binnenvaartschepen en verschillende leveranciers van hybride aandrijfsystemen. Samen onderzoeken ze de technische en financiële haalbaarheid van de verschillende oplossingen. Eric Beers, projectleider vanuit HCNP, vertelt: “We onderzoeken hoe we de aandrijflijn van schepen kunnen hybridiseren. Dat betekent dat we kijken of we naast de bestaande hoofdmotor een elektrisch alternatief kunnen bouwen, zodat het schip ook elektrisch kan varen. We gaan dat uitdoktoren voor zes verschillende schepen met zes verschillende motoren, die allemaal heel verschillende vracht vervoeren. We werken ook met zes verschillende hybride oplossingen, zowel uit de maritieme als de automotive sector. De uitdaging zit er vooral in dat we moeten zoeken naar een aandrijving die zowel de hoofdmotor als de elektrische motor kan laten draaien.” 

Wat is nodig voor elektrificering 

“Door dit onderzoek kunnen we verschillende hybride oplossingen goed met elkaar vergelijken. Wat zijn de verschillen? Wat werkt wel en niet? We delen de uitkomsten van onze onderzoeken en brengen ook precies in kaart hoe de onderdelen van de verschillende systemen op elkaar aansluiten. Daarnaast kijken we wat er qua investering nodig is om een stap richting elektrificering te zetten en wat de terugverdientijd is. Zo wordt ook duidelijk wat de overheid kan doen om deze transitie in beweging te krijgen.” 

“Als wij ons rapport in maart volgend jaar opleveren, kan iedereen die informatie gebruiken. Omdat we met zes verschillende soorten schepen werken, zit er altijd wel een schip bij met specificaties die een schipper aan het denken zetten over de kansen van een transitie.” 

Duurzame transportoplossingen 

Drie van de schippers die deelnemen aan dit project zijn aangedragen door de Nederlandse Particuliere Rijnvaart-Centrale (NPRC), een grote binnenvaartcoöperatie. “Onze klanten vragen steeds vaker om duurzame transportoplossingen en hangen dan meteen een prijskaartje aan de uitgestoten CO2”, vertelt Margriet Geluk, Logistics Intelligence & Innovation Manager bij NPRC. “En ook de wet- en regelgeving verplicht ons natuurlijk om te verduurzamen. Dat is een enorme opgave en daar willen we op inspelen. Met dit project kunnen we ervaring opdoen voor onze hele vloot. Ik ben dan ook ontzettend blij dat vervoerders zoals Michaël met dit traject willen meedoen om te kijken wat de mogelijkheden zijn.” 

Stage V-motor 

Met Michaël doelt Margriet op Michaël Klos, die met zijn schip Divitiae een van de deelnemers is. “Als je nu wil verduurzamen, kan je een schone stage V-motor zetten, maar daar houdt het wel een beetje mee op”, stelt hij. “Zero-emissie of hybride heb ik nog niet veel gezien op oudere, kleinere schepen. Ik wil graag kijken wat er allemaal mogelijk is, want het wordt steeds belangrijker als je werk wil binnenhalen. Eigenlijk hoop ik de stap naar de stage V-motor over te kunnen slaan en meteen hybride of zero-emissie te kunnen varen.” 

Gebrek aan laadpunten 

Een van de grootste uitdagingen om de binnenvaart te hybridiseren, is het gebrek aan oplaadpunten, ervaart Margriet. “Ik verwacht niet dat de infrastructuur straks net zo uitgebreid is als voor het wegtransport. Dat betekent dus dat we grote accu’s nodig hebben.” 
Ook de benodigde ruimte is een issue. Michaël: “Uit de berekeningen blijkt dat duizend liter gasolie, dat is één kubieke meter, net zoveel energie oplevert als vijftig kubieke meter accu’s. En die accu’s moet je ook vervoeren op je schip.”  

“Voor waterstof geldt hetzelfde. Eigenlijk is er nog geen schone energiedrager die met hetzelfde volume als gasolie dezelfde hoeveelheid energie levert”, concludeert Margriet. “Om toch te verduurzamen is de hybride batterij elektronische aansturing waar we tijdens dit project naar kijken een heel belangrijke tussenstap naar volledig zero-emissie. Juist het hybride aspect is heel belangrijk. Omdat je kan terugvallen op bijvoorbeeld fossiele brandstof, of idealiter een hernieuwbare brandstof als HVO, behoud je je flexibiliteit en kan je op tijd leveren.” 

Samenwerking nodig 

De leden van het projectteam zijn inmiddels twee keer aan boord van de Divitiae geweest om een goed beeld te krijgen van de ruimte aan boord en de motor. Op basis daarvan wordt een ontwerp van een hybride opstelling gemaakt en een businesscase opgesteld. “In het meest gunstige scenario zou het allemaal betaalbaar zijn, is er voldoende werk en krijgen we voldoende oplaadpunten. Dan gaan we binnen afzienbare tijd ombouwen natuurlijk”, stelt Michaël.  

“Daar hebben we dan wel ook echt de samenwerking met andere partijen bij nodig”, signaleert Margriet. “En dan niet alleen de partijen die nu voor dit project om tafel zitten, maar ook de verladers. Wij noemen dat de Gouden Driehoek. De NPRC, onze leden – de schippers – en de verladers. We moeten het met z’n allen doen. Het gaat namelijk om meer dan alleen kosten. Verduurzamen is ook een licence to operate.” 

Meer weten? 

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met Chris Beezemer via Chris.Beezemer@TopsectorLogistiek.nl.