NB: Alberdine van Velzen werkt vanaf 1 september 2025 als operationeel directeur bij TotaalVERS B.V.
Slimmer werken
“Jumbo heeft een aantal jaar geleden al eens onderzocht wat de mogelijkheden waren om in- en uitgaande transporten met elkaar te koppelen”, vertelt Jaimy Jansen, die dit project samen met Jennifer Prins vanuit Buck Consultants International voor Topsector Logistiek begeleidde. “Toen was er geen technisch platform voor om dit op grote schaal uit te voeren. Jumbo had op dat moment bovendien nog andere prioriteiten, zoals het realiseren van de gemechaniseerde centrale distributiecentra in Nieuwegein.
Inmiddels is de topsector actief aan het onderzoeken op welke manieren de CO2-uitstoot kan worden teruggedrongen; ook door het ontwikkelen van nieuwe technologieën. Dat zorgt ervoor dat het wagenpark en de chauffeurs slimmer kunnen worden ingezet, de uitstoot afneemt en de marges beter worden. Jumbo zag dat als een mooi moment om deze oplossingsrichting nieuw leven in te blazen.”
Duurzaam, ook qua mensen
Alberdine van Velzen, tot voor kort Manager Supply Chain Planning & Transport Services bij Jumbo: “We wilden onderzoeken welke potentie er nog meer is op dit vlak. Welke potentie we zelf niet zien. Je wilt met elkaar een duurzame business bedrijven en één onderdeel daarvan is lege kilometers voorkomen en brandstof besparen. Daarnaast gaat het ook om de duurzame inzetbaarheid van chauffeurs. Inkomende ritten zijn vaak palletvrachten. Die vrachtwagens worden geladen bij een leverancier, met een elektrische pompwagen en meer van dat soort faciliteiten. De uitgaande ritten met rolcontainers zijn fysiek veel zwaarder voor chauffeurs. Dan moet bij een winkel de klep naar beneden, rolcontainers eraf enzovoort, enzovoort. Zo’n chauffeur is op zo’n moment echt aan het ‘sjouw-feuren’. Door de ritten te combineren, draag je dus bij aan een stukje duurzame inzetbaarheid. In het rijtje planet, profit, people wordt people als laatste genoemd, maar zij zijn wel het belangrijkste als we onze spullen in de winkels willen krijgen.”
Inzicht in mogelijke verbeteringen
“Tijdens dit project hebben we onder andere de dagen, tijdstippen, vervoerders en chauffeurs in kaart gebracht van de inkomende en uitgaande stromen”, aldus Alberdine. “Daarnaast hebben we de hoeveelheden van inkomende en uitgaande vracht geanalyseerd, want als alles de ene dag binnenkomt en de andere dag uitgaat, dan valt er sowieso niets te koppelen. Op basis van deze gegevens konden we zien of er een match te maken was tussen inbound en outbound ritten en tussen outbound en inbound ritten. En wat daarvoor nodig was.”
“Uit het onderzoek dat we bij het centrale distributiecentrum in Nieuwegein hebben uitgevoerd, bleek dat er zo’n 800 ritten per week te koppelen waren”, blikt Jaimy terug. “Ongeveer 450 ritten daarvan waren al gekoppeld, maar dat betekent dat er in potentie nog 350 ritten in aanmerking komen voor koppeling. Op jaarbasis kan dat een besparing van 910.000 lege kilometers betekenen en dat brengt natuurlijk ook een forse daling van brandstofverbruik, CO2-uitstoot én onkosten met zich mee.”
De juiste match
“De grootste uitdaging is om inkomende ritten te koppelen aan uitgaande ritten”, stelt Alberdine. “Andersom speelt dat veel minder, omdat we al gekozen hebben voor vervoerders met chauffeurs die gewend zijn aan de winkeldistributie. Die zijn bijvoorbeeld al gewend aan rolcontainers vastzetten en de uitdagingen die komen kijken bij rijden in binnensteden. Soms zitten winkels op een triple A-locatie, maar dan is het logistiek gezien triple Z. Bovendien moet het materieel de binnenstad in mogen. Wij hebben onze vervoerders al geselecteerd op basis van die criteria, dus die zijn zeker ook geschikt voor inbound. Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat outbound zeker kan worden gekoppeld aan inbound, maar inbound lang niet altijd aan outbound. En dat zit hem dus echt in de mens en de techniek.
Het afstemmen van laden en lossen, daarop hebben we zelf voldoende grip om dat te kunnen synchroniseren. Er zit dus echt wel ruimte om die koppeling mogelijk te maken en Jumbo gaat dat ook zeker verder onderzoeken én vervolgens implementeren.”
Ketensamenwerking
Jaimy: “Op basis van deze resultaten zijn we gaan werken aan een oplossingsrichting, waarbij intensievere samenwerking met alle vervoerders – zowel eigen, als externe vervoerders – centraal staat. Stap één is het verlagen van het aantal vaste uitgaande vrachten dat lang van tevoren aan vervoerders wordt doorgegeven. Vaak maakt de transporteur op dag A een planning voor dag B en soms gebeurt dat zelfs nog de avond ervoor. Hierdoor krijgt Jumbo de mogelijkheid om zelf ook te optimaliseren. Stap twee is de ontwikkeling van een centraal platform, waarop Jumbo haar overige vrachten kan delen met een “flexibele schil”, die zal bestaan uit vervoerders die veel lossen bij Jumbo en de eigen vervoerders. Vervoerders die voldoen aan bepaalde criteria kunnen op dit platform vervolgens aanspraak maken op een vracht. Het doel is hierbij dat deze “overige” vrachten worden meegegeven aan vrachtwagens die normaal leeg vertrekken. Door deze stappen wordt integrale ketensamenwerking mogelijk. Daar heeft iedereen profijt van. Op een platform als Simacan, dat al door veel partijen wordt gebruikt, is zo’n samenwerking prima mogelijk. Er is nog wel verder vervolgonderzoek nodig om te bepalen hoe we dit precies moeten faciliteren, maar het onderzoek bij Jumbo toont aan dat hier heel veel kan worden bespaard.”
Retailers gezocht!
Ben jij retailer en wil jij ook onderzoeken hoe je kan besparen op de inzet van vrachtwagens en mensen, CO2-uitstoot en kosten, door inkomende en uitgaande ritten te combineren? Neem dan contact op met Guido de Wit, programmamanager Topsector Logistiek, via guido.dewit@topsectorlogistiek.nl.