Logo TSL

Roadmap voor verduurzaming binnenvaart 2050

In 2050 moet de binnenvaartsector nagenoeg emissieloos en klimaatneutraal zijn. In dit project wordt een Roadmap Verduurzaming Binnenvaart gepresenteerd die zal bijdragen aan inzicht in de verduurzamingsopgave van de modaliteit binnenvaart, zodat alle relevante stakeholders in 2050 de verduurzaming gerealiseerd kunnen hebben.

Startdatum01 oktober 2022Einddatum01 maart 2023TRL-level7OnderwerpenTransitie BinnenvaartToepassingsgebiedenMultimodaal Goederenvervoer

Doel van het project:
Topsector Logistiek heeft aan Movares Water de opdracht gegeven om een Roadmap Verduurzaming Binnenvaart op te stellen. Deze roadmap moet bijdragen aan inzicht in de verduurzamingsopgave van de modaliteit binnenvaart en een handelingsperspectief bieden voor de diverse primaire stakeholders in de binnenvaart, zodat zijn in 2050 daadwerkelijk de verduurzaming gerealiseerd kunnen hebben. De centrale onderzoeksvraag luidt: "Welke stappen en investeringsinitiatieven dienen de diverse betrokken stakeholders (inclusief de binnenvaartondernemers) te maken voor een zero-emissie Binnenvaart in 2050?"

Inhoud van het project:
Gestart is met een deskstudie van relevante eerder verrichte onderzoeken, evenals het bestaande en verwachte Europese en Nederlandse beleid. Verder is ten behoeve van het opstellen van vaarprofielen een data-analyse en dataverwerking verricht. Bij het onderzoek is nadrukkelijk gekeken vanuit het perspectief van verschillende stakeholders. Welke knelpunten en daarbij behorende oplossingen zien de stakeholders om de zero-emissie ambitie voor de binnenvaart in 2050 te realiseren? Om deze vragen beantwoord te krijgen zijn de volgende methoden gebruikt: een stakeholderanalyse, een reeks interviews en een validatie van conceptproducties in een validatiesessie. Deze informatie is uiteindelijk geanalyseerd en verwerkt in de roadmap.

Resultaat van het project:
Naast de roadmap zelf worden in het eindrapport de verkregen inzichten in de oorzaken voor de trage verduurzaming van de binnenvaartvloten gepresenteerd, alsmede adviezen om deze te verhelpen. Het rapport concludeert dat, aangezien de binnenvaart onderdeel is van een keten, zowel de businessmodellen van ketenpartijen als het gedrag van de consument medebepalend zijn voor bijvoorbeeld de waardering van duurzaam vervoer.

 

Resultaten

TSL51.00.009 Bijlage 1_Verplichtingen en Ambities Verduurzaming binnenvaart v1 dd 5-5-2023
TSL51.00.009 Bijlage 2_Knelpunten en Oplossingen per stakeholder v1 dd 5-5-23
TSL51.00.009 Bijlage 3_Handelingsperspectief v1 dd 5-5-23
TSL51.00.009 Bijlage 4_Renovatie stroomschema v1 dd5-5-23
TSL51.00.009 Bijlage 5_Samenvattingen interviews Roadmap Verduurzaming Binnenvaart
TSL51.00.009 Roadmap Verduurzaming Binnenvaart_v1 dd 5-5-23

Gerelateerd

De waterweg naar toekomstbestendige duurzame mestexport
Multimodaal Goederenvervoer
Logistiek vastgoed en klimaatrisico’s
Steden & Ruimte
Op weg naar een duurzame (of emissie-arme) service logistiek
Supply Chains
Schaalstrategieen van sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek
Steden & Ruimte