De actielijn KPI is een besparing van 5000 ton CO₂. In opdracht van de Topsector Logistiek is de uitstoot in de stad verder gedetailleerd naar segmenten om te zien waar de meeste uitstoot is en waar de grootste besparing snel te halen valt. Daaruit blijkt dat E-commerce het snelst naar zero-emission kan gaan, en dat de Bouw het omvangrijkst is. De Bouw kan zonder technologische ingrepen fors reduceren in uitstoot en bewegingen door anders aan te besteden. Er is een methodiek ontwikkeld om de CO2-emissies van stadslogistiek in kaart te brengen. De CO2-emissies van stadslogistiek zijn onderzocht door een top-downanalyse van Eurostat en CBS-statistiek te combineren met een bottom-upanalyse die voornamelijk gebruikmaakt van data uit studies naar bevoorradingsprofielen in de retailsector, de bouw en de dienstensector. De totale CO2-emissies van stadslogisitek worden ingeschat op 3.630 kton CO2 per jaar (bandbreedte 2.720-4.530 kton CO2 per jaar). Het doel van het onderzoek was om een zo goed mogelijk beeld te geven van de CO2-emissies van stadslogistiek en de bijdragen van verschillende segmenten, zoals retail, vers en bouw. Daarnaast was het doel om in kaart te brengen wat de onzekerheden zijn rondom de segmentering en aan te geven waar behoefte is aan nader onderzoek.
Project
KPI-Analyse
Startdatum:
01 januari 2016
Deelnemers:
4
Einddatum:
30 april 2016
TRL-code:
Leestijd ± 1 minuut
Resultaten
Deelnemers
CE Delft · Hogeschool van Amsterdam · KennisDC Logistiek Gelderland · TNOBeheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.