Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

“Warehouses en transporteurs zijn allemaal gebaat bij een kortere doorlooptijd”

Aanmelden voor

“Warehouses en transporteurs zijn allemaal gebaat bij een kortere doorlooptijd”

Sturen op de ETA

“NewCold is specialist in cold storage”, vertelt Eric van den Born, product manager transport systems bij het bedrijf. “We hebben magazijnen waarin diepgevroren producten voor de voedselindustrie worden opgeslagen. We zeggen wel ’s gekscherend dat onze business bestaat uit ijsjes en friet opslaan. Dat is het overgrote deel van ons werk, maar het assortiment is natuurlijk veel breder dan dat.
Veel van onze processen zijn geautomatiseerd. Het kost ons twee tot drie uur om een bestelling klaar te zetten op de buffer bay, van waaruit het in de vrachtwagen wordt geladen. Komt een vervoerder niet op tijd, dan is de buffer bay bezet, terwijl we die nodig hebben voor de volgende transporteur. Alles terugzetten in het magazijn kost ook weer twee tot drie uur. Op zulke vertragingen kunnen we als het topdruk is niet inlopen. Voor ons is het dus heel belangrijk om een betere voorspelbaarheid te hebben van de aankomst van de chauffeur. Om te kijken of en hoe we kunnen sturen op de ETA [Estimated Time of Arrival, red.]. Dat was voor ons de aanleiding om deel te nemen aan een aantal workshops flexibel slotmanagement van Topsector Logistiek en dat nu samen met de topsector verder te concretiseren.”

Eric van den Born, productmanager TMS bij NewCold

Doorlooptijd verkorten

“Als we naar al onze sites kijken, blijkt dat 75% van de vervoerders op tijd is en 25% te laat. Dat percentage, die servicegraad, moet met minimaal tien procent omhoog. We hebben daarom een aantal KPI’s opgesteld om de performance te kunnen meten. Met behulp van technologie verzamelen we allerlei gegevens. We registreren wanneer een chauffeur zich meldt en vertrekt en wanneer ze beginnen en eindigen met laden. Zo kunnen we achterhalen wie er te laat komen, hoe vaak ze te laat komen, hoeveel ze te laat komen en wat de doorlooptijd op onze site is. Bovendien kunnen we door de metingen ook achterhalen of veranderingen tot verbeteringen leiden. Klopt onze verwachting, dat vrachtwagens die op tijd komen een kortere doorlooptijd hebben dan vrachtwagens die te laat zijn?”

Samen zoeken naar oplossingen

“Vervolgens willen we ook kijken of we kunnen sturen. Of we transporteurs die ons drie uur van tevoren informeren over hun aankomsttijd sneller kunnen bedienen bijvoorbeeld, ook als ze te laat zijn. Dat je ze een soort beloning geeft. Of dat ze juist langer moeten wachten als ze het niet doorgeven. Het is echter de vraag of dat zal werken. Tijdens een workshop voor diverse van onze vervoerders, hebben we samen gediscussieerd over flexibel slotmanagement. Daarin gaven zij terecht aan dat het in niemands belang is om te laat te komen. De vraag is dus of benefits of straffen werkt.
Deze vervoerders waren echter wél bereidheid om drie uur van tevoren aan ons door te geven of ze al dan niet op tijd zouden zijn. Dat helpt ons enorm. Dan weten we of we kunnen beginnen met order picken of dat we misschien een andere chauffeur die vroeg is eerder kunnen helpen. Het is echt zaak dat we samen op zoek gaan naar oplossingen, want warehouses en transporteurs zijn allemaal gebaat bij gebaat een kortere doorlooptijd.”

Gps of trailers voorladen

“Een andere mogelijke oplossing is de inzet van bijvoorbeeld gps-systemen en geofencing. Dat geeft ons een hoop inzicht. Voor het transport dat we zelf organiseren, in 25 procent van de gevallen, is dat vrij makkelijk te realiseren. Maar op de 75 procent die door onze klanten wordt georganiseerd, hebben we beduidend minder grip. Toch hopen we dat andere vervoerders in de toekomst in mee willen bewegen en gebruik willen maken van deze technologische ontwikkelingen.
Een andere optie die we onderzoeken, is om onze trailers te gebruiken als buffer voor de warehouses, door ze voor te laden. De chauffeur hoeft dan alleen de trailer te wisselen. Dan heeft het voor ons minder impact als ze te laat zijn en dat zou een deel van onze pijn kunnen oplossen.”

Samenwerking met Topsector Logistiek

“Het is mooi dat we in dit project kunnen samenwerken met de Topsector Logistiek. Wij zijn redelijk pragmatisch, maar de topsector voegt daar een wetenschappelijke context aan toe. Ze zijn daarnaast bovendien in andere sectoren actief, dus we hopen daar ook wat van te leren. Zo hoeven we niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Voor ons is dit project bedoeld om een soort best practice proces te destilleren dat we binnen onze organisatie kunnen gebruiken. De topsector kan zo’n best practice model dan weer gebruiken om te delen met de markt. Dat is ook onze insteek: we willen er tijd en moeite insteken en onze data delen met de Topsector Logistiek, om een steentje bij te dragen aan de industrie.”

Meer weten?

Wil je meer weten over flexibel slotmanagement of zou je met de bedrijf samen met de Topsector Logistiek aan de slag willen met dit thema? Neem dan contact op met Guido de Wit: Guido.deWit@TopsectorLogistiek.nl.