Total Cost of Ownership-model voor heavy-duty elektrisch wegtransport
Je kostprijs berekenen
Met dit TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een BEV en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal “knoppen” van het model, zoals verwachte levensduur van de vrachtwagen, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van dieselprijs c.q. energieprijs aan te passen, kan direct de invloed daarvan op de kostprijs worden vastgesteld.
Met dit TCO-model is het mogelijk snel een kostprijs te berekenen van een BEV en die af te zetten tegen een dieselvariant. Door vervolgens te draaien aan een aantal “knoppen” van het model, zoals verwachte levensduur van de vrachtwagen, de omvang van subsidies te variëren of de hoogte van dieselprijs c.q. energieprijs aan te passen, kan direct de invloed daarvan op de kostprijs worden vastgesteld.
Aan de slag met het TCO-model
In het TCO-model wordt niet alleen gekeken naar de aanschafprijs van het voertuig, maar naar het totale kostenplaatje (TCO) inclusief laadinfrastructuur. Dit alles over de volledige levensduur op basis van de huidige stand van de techniek. Vragen die in het model beantwoord worden:
- Hoe groot is het verschil in kosten per km of per uur?
- Wat is de invloed van wijzigende kosten voor laadinfrastructuur of dalende aanschafprijzen van elektrische vrachtwagens bijvoorbeeld als gevolg van lagere batterijprijzen?
- Is met subsidies een omslagpunt te bereiken en is dat reëel?
- Wat is de invloed van extra belastingen op het rijden met dieselvoertuigen?
Bekijk de video voor een sessie waarin het TCO-model toegelicht wordt.
Over de tool
Op 1 april 2025 is de nieuwe TCO-tool Vracht van Rebel (in opdracht van het Ministerie van IenW) gelanceerd. Deze tool vervangt de Excel-versie en combineert gebruiksvriendelijkheid met storytelling, zodat ondernemers eenvoudig inzicht krijgen in de kosten en duurzaamheid van vrachtwagenkeuzes. Via een standaardprofiel of maatwerkinstellingen kunnen zij parameters aanpassen, zoals subsidiemogelijkheden (o.a. AanZET, laadinfrastructuur 2024), dieselprijzen (REDIII/ETS), vrachtwagenheffing en kosten voor waterstof (FCEV/H2ICE) en biobrandstoffen (HVO). De tool helpt ondernemers sneller te verduurzamen en wordt door Rebel beheerd en geüpdatet tot eind 2027.