Vanuit de Topsector Logistiek gaan we aan de slag met het ontwikkelen van indicatoren die bijdragen aan sturing op duurzaamheid (dus breder dan enkel emissies). Dit moet bijdragen aan betere inzichten en afwegingen van verschillende schakels in de logistieke keten. Voor het berekenen van de CO2-efficiëntie bestaat al enige tijd de COFRET Prestatie Indicator (CPI). Daarnaast wordt er een Load Performance Indicator, de LPI, ontwikkeld. Met de LPI wordt bepaald hoe vol een voertuig zit tijdens de rit.
Topsector Logistiek wil nu gaan werken aan een indicator waarmee het energieverbruik kan worden weergegeven: de Energie Performance Indicator (EPI). De indicator heeft als doel om verladers en vervoerders inzicht te geven in de hoeveelheid energie die het kost om een hoeveelheid lading van A naar B te verplaatsen. Met deze indicator kunnen dan verschillende modaliteiten, voertuigen en routes met elkaar vergelijken worden. De EPI moet onderdeel worden van een gecombineerde set van indicatoren die onder andere aangeven wat de maatschappelijke impact is van bepaalde keuzes in transport.
Daarom hebben we CE Delft gevraagd om te starten met een definitiefase van deze indicator. Hierin gaat het om zowel om het theoretisch onderbouwen als om de praktische meerwaarde, bruikbaarheid en haalbaarheid. Om deze reden start binnenkort een klankbordgroep om input te verzamelen.
Vind je dit een interessant onderwerp? Stuur dan een bericht aan programmamanager Kim Hazelaar of Guido de Wit.