Secure Logistics en e-CMR provider Collect + Go hebben een oplossing voor een veel slimmer en veiliger afhandelingsproces op basis van een e-CMR. De digitale ladinginformatie wordt op een beveiligde manier doorgegeven. Dat gebeurt op basis van de cardswipe met een Cargocard op de terminal of bij het warehouse, gekoppeld aan het authenticatieproces van chauffeurs met een Cargocard.
e-CMR
Bij grensoverschrijdend transport van containers is het vereist om een CMR vrachtbrief te voeren. Deze vrachtbrief moet te allen tijde aanwezig zijn bij de vervoerde zending. Tijdens het transport kan dit document op verschillende momenten worden overgedragen, gecontroleerd of bewerkt (fig. 1, betrokken partijen).
Sinds een aantal jaren is het mogelijk om de papieren versie te vervangen met e-CMR, het digitale broertje van de CMR. De Benelux overheden hebben verschillende partijen gecertificeerd om het vrachtbrievenproces te digitaliseren. Deze partijen voldoen daarmee aan alle wettelijk eisen zoals gesteld in het e-CMR protocol.
e-CMR is toe te passen in 31 landen. Omdat het vanaf februari 2022 ook in Duitsland is toegestaan om e-CMR te gebruiken, kleurt de kaart voor e-CMR bijna helemaal groen in Europa.
Output
Inmiddels is de e-CMR op een aantal plaatsen in gebruik genomen. Hierdoor zijn er concrete en meetbare resultaten beschikbaar, waaronder – maar niet uitsluitend – de volgende:
Verlaging transactiekosten
Op de terminals komen dagelijks duizenden vrachtauto’s containers ophalen en inleveren. Volgens schatting bedragen de totale transactiekosten van de papieren CMR gemiddeld €4,50 per transactie. Door de toepassing van de E-CMR worden deze transactiekosten binnen de keten met 90% verlaagd. Transporteurs, terminals en rederijen zien het rendement omhoog gaan door een snellere transactieafhandeling.
Beschikbaarheid van informatie
De transportsector is aantrekkelijk voor zware criminaliteit als mensen- en drugssmokkel of diefstal van waardevolle goederen. Digitale beschikbaarheid van informatie zorgt ervoor dat het inzicht van de overheid in het logistieke proces wordt vergroot. De voordelen hiervan zijn onder meer:
- Beperken van schade door vroegtijdige signalering van verschillende vormen van fraude
- Controle op basis van exceptie is mogelijk
- Het controleproces kan deels buiten de terminal plaatsvinden
Next step
Dankzij het digitaliseren van de vrachtbrief liggen er kansen voor verdere innovatie om het logistieke proces te verbeteren. Samenwerkingsverbanden kunnen specifieke uitdagingen oplossen, zoals datadistributie in de keten. In plaats van alle informatie voor alle betrokken partijen beschikbaar stellen, biedt het mogelijkheden om geheel gericht relevante informatie te delen. Dit komt efficiency ten goede maar bovenal ook veiligheid. Pincodes waarmee containers worden vrijgegeven zijn op veel plaatsen in de keten bekend. Door slimme oplossingen tussen informatiesystemen kan dit een stuk veiliger worden ingericht. Denk aan een koppeling tussen de chauffeurspas uit de boordcomputer, het voormeld systeem en het toegangsmanagementsysteem, waarbij de chauffeur niet de pincode hoeft in te voeren, maar door biometrische verificatie ‘zijn’ container mee kan nemen.