Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Rapport proeftuin hybride vrachtwagens Topsector Logistiek en Scania beschikbaar

Aanmelden voor

Rapport proeftuin hybride vrachtwagens Topsector Logistiek en Scania beschikbaar

Rapport proeftuin hybride vrachtwagens Topsector Logistiek en Scania beschikbaar

Topsector Logistiek en Scania testten in Rotterdam of een (Plug-in)hybride truck volgens de gestelde eisen van een zero-emissiezone rijdt. In het artikel hieronder leest u daar meer over. En u vindt het rapport met de uitkomsten van de proeftuin en de aanbevelingen.

17 januari 2023

Leestijd ± 2 minuten

De invoering van de zero-emissiezones is een belangrijk middel in de transitie naar een duurzame, emissievrije (stads)logistiek. Voor veel bedrijven dus een aanleiding om goed na te denken over hoe hun logistiek is ingericht.

Logistieke bedrijven en voertuigleveranciers zien kansen voor (plug-in)hybride voertuigen. Daarmee wordt in de zero-emissiezones emissievrij gereden en is er door de dieselaandrijving geen beperking qua range. (Plug-in)hybride voertuigen kunnen daarom goed functioneren als tussenstap naar volledig elektrische voertuigen. (Plug-in)hybride vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.

Proef (Plug-in)hybride truck in Rotterdam

Om te testen of een (Plug-in)hybride truck volgens de gestelde eisen kan rijden, organiseerde Topsector Logistiek in samenwerking met Scania en Buck Consultants International een proeftuin in Rotterdam. Tijdens deze proeftuin werden bewust diverse situaties gecreëerd om te zien of het voertuig juist reageert. Hierbij is het belangrijk dat het voertuig op tijd overschakelt naar de juiste aandrijfvorm en het systeem overtredingen juist registreert.

De totale route, met startpunt Scania in Hoogvliet, bedroeg ongeveer 46 km. Het gedeelte binnen de (toekomstige) zero-emissiezone is ongeveer 17 km lang. De situaties die in de proeftuin werden gecreëerd zijn:

  • In -en uitrijden zero-emissiezone
  • Vertrekken vanaf laad/losadres in zone
  • Bewuste overtreding door chauffeur
  • Verstoring/onnauwkeurigheid van GPS

In de video hierboven of op ons YouTubekanaal kunt u terugzien hoe de proef verlopen is. Het rapport ‘Demonstratie inzet en handhaving hybride truck in de zero-emissiezone’ leest u via de knop hieronder.

Over de ZE-zones

In 2025 voeren zo’n 30 tot 40 grotere Nederlandse gemeenten een zero-emissiezone in voor vracht- en bestelvoertuigen, dit naar aanleiding van afspraken in het Klimaatakkoord. Vanaf dan zijn deze zones in principe alleen nog toegankelijk voor emissievrije vracht- en bestelvoertuigen. Wel geldt een overgangsregeling voor relatief schone voertuigen die voor 2025 zijn aangeschaft. Voertuigen die vanaf 1 januari 2025 aangeschaft worden, dienen zero-emissie te zijn. (Plug-in)Hybride vrachtauto’s hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden.