24 september 2020
‘Corridors kennen geen grenzen’, met deze woorden sloot Wando Boevé, lid van de Topteam Topsector Logistiek het interview af met presentator Huibert-Jan van Roest.
Het vatte de essentie van de Off-Road Rally, virtueel gehouden vanuit de Promedia studio in Rotterdam, goed samen. Off-Road is gericht op ‘grenzeloze’ samenwerking tussen verladers en vervoerders, ondersteund door regionale programmamanagers en ‘Off-Road Runners’, met als doel om de modal shift te maken en gezamenlijk tot robuuste (inter)nationale corridors te komen.
Samen met Off-Road prominenten uit de acht Off-Road regio’s in Nederland werd besproken welke ontwikkeling de regio meemaakt op het gebied van multimodaal transport. De interviews werden afgewisseld met films uit de regio en quizvragen waar een trofee en fles champagne mee gewonnen kon worden.
Matthijs van Doorn, Havenbedrijf Rotterdam gaf het startschot voor de Rally en sprak zijn wens uit “dat hij heel graag een state of the art logistiek syteem in de haven zou willen zien zodat alles naadloos op elkaar aansluit, waardoor het Havenbedrijf klaar staat om nog meer volume aan te kunnen.” Ook Roland Verbraak, GVT Group of logistics haakte daarop aan, na toelichting te hebben gegeven over de e-Joint Corridor: “We moeten verder gaan met samenwerken, het bouwen van structuren en digitalisering.”
Die samenwerking lukt gelukkig steeds beter omdat partijen inzien dat het noodzakelijk is, aldus Maarten van der Valk, Danser Group. Ook Rick Martens, N+P Recycling riep daartoe op: “Probeer samen met andere verladers een rondje te maken, dan kan je de logistieke keten op de kaart zetten. Dan is het voor iedereen een win-win situatie.”
Na Rick, zorgde zangeres Ruby van Urk voor een pauze moment. Zij bracht heel toepasselijk vanuit Rotterdam “You never walk alone” ten gehore.
Na deze interemezzo gaf Alwin Schweckhorst, Rabelink Logistics aan waarom zij als bedrijf Off-Road gaan: “Het is cruciaal om op een kruispunt van vervoerswegen te zitten met waterwegen, spoorlijnen en snelwegen. De combinatie van die 3 is perfect. Maar we weten allemaal dat de snelwegen vol lopen en we willen eigenlijk zoveel mogelijk van de weg afkrijgen en betrouwbare lijnen opbouwen die van west naar oost en oost naar west gaan. Dat is voor ons het doel en daar proberen we volop aan mee te werken.”
Is de modal shift dan alleen voor de grotere partijen weggelegd? Nee, zeker niet. “Je hoeft niet persé 1000 containers te hebben. Elke inlandterminal kan een MKB’er helpen en ontzorgen. Het is niet een hele grote stap”, volgens Annemarie Terpstra, CTT.
Off-Road leunt op de pijlers beschikbaarheid, schaalbaarheid, mobiliteit en leefbaarheid. Duurzaamheid speelt meer en meer een rol bij de keuze voor de modal shift. “Trein is het meest CO2 besparende vervoersmiddel dat er is” gaf Gerd-Jürgen Brooksnieder, Euroterminal Emmen-Coevorden aan. Marloes van de Graaf, Cargill vertelde dat zij “Vanaf 500 km alles via de trein of het water proberen te doen.” De korte afstanden zijn nog een uitdaging. Recent hebben Off-Road Runners (studenten van de Hoge School Rotterdam) voor Cargill een onderzoek uitgevoerd. De uitkomsten zijn veelbelovend en Cargill gaat zelf verder onderzoeken in hoeverre de modal shift haalbaar is. De Off-Road Runners hebben prachtig voorwerk geleverd.
Tot slot werd bekend gemaakt wie de Off-Road Rally gewonnen had. Annemarie Terpstra mocht Diedrik Ezendam van Barge Terminal Born feliciteren. De trofee en de champagne zullen aan hem worden overgebracht door Off-Road prominent Rick Martens.