De nieuwe onderzoeksprojecten dragen bij aan de emissiereductie in de bouw door de ontwikkeling van verdere verduurzaming van bouwlogistieke ketens, de ontwikkeling van verdere digitalisering en ontwikkeling van ketenregieoplossingen als onderdeel van de nationale routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).
De derde call voor proposals werd ontwikkeld en uitgeschreven door TKI Dinalog voor het kennis- en innovatieprogramma Mobiele Werktuigen en Bouwlogistiek binnen de Topsector Logistiek. Dit programma is onderdeel van het Kennis- en Innovatieprogramma Emissieloos Bouwen dat deel uitmaakt van de overkoepelende routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Het innovatieprogramma past ook binnen de inzet van het kabinet op missiegedreven innovatiebeleid en topsectoren.
Gehonoreerde projecten
Het budget is beschikbaar gesteld door het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Deze projecten geven invulling aan het Kennis- en Innovatieprogramma Emissieloos Bouwen 2021-2023. De onderzoeksprojecten hebben een looptijd van maximaal drie jaar. De gehonoreerde projecten zijn, in alfabetische volgorde van projectnaam:
BISON-KIT (Bouwlogistiek In Stedelijke ONtwikkeling – Kansen met dIgital Twins)
Penvoerder: Drs. J. (Jannette) de Bes – Van Staalduinen, TNO
Het onderzoeksproject ‘BISON-KIT – Bouwlogistiek In Stedelijke ONtwikkeling – Kansen met dIgital Twin’ beoogt de impact van verschillende typen maatregelen (logistiek, verkeer, andere bouwmethoden) voor het verminderen van overlast van bouwlogistiek op stedelijke en hoofdwegennet verkeersstromen en de impact daarvan op leefbaarheid / milieu inzichtelijk te maken. Middels het ontwikkelen van een onderzoeksomgeving waarin bestaande modellen en tools (e.g. BIM, bouwemissietool, verkeersmodellen) met elkaar worden verbonden en deze uit te breiden op het vlak van verkeersmodellering op wegennetwerkniveau. De innovatie die met dit project wordt nagestreefd is een verdieping van het bestaande inzicht in de impact van bouwlogistiek en het op basis daarvan creëren van effectieve handelingsperspectieven om negatieve impacts, waaronder congestie, bereikbaarheid, emissies, luchtkwaliteit, etc. te verminderen.
EASICON (Efficiency and Sustainability in Construction)
Penvoerder: Prof. dr. K.J. (Kees Jan) Roodbergen, Rijksuniversiteit Groningen
Het onderzoeksvoorstel ‘EaSiCon – Efficiency and Sustainability in Construction’ beoogt de integratie van bouwplaatsplanning en logistieke planning met Building Information Modelling (BIM) implementaties sterk te verbeteren door de ontwikkeling van een digital twin die integreert met BIM en dient als virtuele realtime weergave van het bouwproces en daarbij zorgt voor tactische en operationele planning van activiteiten. Middels een aanpak die in overeenstemming is met de Design Science methodologie wordt er een werkende versie van de digital twin ontwikkeld, use cases geïdentificeerd en de implementatie getest in een Living Lab.
SYNERCIZE (SYnchromodal Transport NEtworks for a Construction Industry towards Zero Emissions)
Penvoerder: Dr. L. (Layla) Martin, Technische Universiteit Eindhoven
Het onderzoeksproject ‘SYNERCIZE – SYnchromodal Transport NEtworks for a Construction Industry towards Zero Emissions’ beoogt de duurzaamheid van de bouwlogistieke sector in Nederland te verbeteren door het ontwikkelen van synchromodale netwerken (het combineren van wegtransport met andere transportvormen) ten behoeve van zero-emissie aan- en afvoer van bouwstromen. Hierbij wordt gestreefd naar het tot stand brengen van een duurzame, langdurige verschuiving naar emissieloos transport over water door gebruik te maken van binnenlandse vaarwegen, geëvalueerd en gedemonstreerd middels 4 use cases in een Living Lab. De aanpak richt zich op netwerkontwerp, intelligente routeringsalgoritmen en coördinatiemechanismen voor gedecentraliseerde operaties, digitale tools voor het verzamelen van data en business model innovatie.