Om gerichte maatregelen te nemen voor het reduceren van scheepvaartemissies in de havengebieden, is het belangrijk goed zicht te hebben in de omvang en samenstelling hiervan. Een meer gedetailleerd beeld over deze emissies is welkom en kan (de ontwikkeling van) beleid verder helpen.
Er is onderzoek gedaan naar de huidige methode van emissieregistratie. De methode is tegen het licht gehouden en vergeleken met andere bronnen en met praktijkdata voor verschillende schepen. Uit de uitkomsten blijkt dat de praktijk een diverser en meer gedetailleerd beeld geeft. Voor cruiseschepen wordt bijvoorbeeld volgens het model uitgegaan van hogere emissies dan de praktijkdata laat zien. Daarnaast wordt volgens de huidige methode alleen rekening gehouden met technische gegevens van de schepen en niet met andere factoren die invloed hebben (zoals het energieverbruik van reefers of het lagere energieverbruik wanneer een schip voor een langere periode stilligt). Op basis van de uitkomsten is een plan van aanpak opgesteld om deze zaken aan te pakken.
Op basis van het plan van aanpak zijn eerste stappen gezet in het verbeteren en aanpassen van de energie- en emissiecijfers.
Een belangrijke eerste stap hierin is het verkrijgen van de juiste data:
1. Extra data uit de IHS scheepsdatabase over hulpmotoren en boilers
2. Data van Europese AIS gekoppeld aan havenbezoeken
De betrokken partijen zijn hiermee gestart.