Op 27 augustus jl. was bij Connekt een ronde-tafelsessie over multimodal resilience met vertegenwoordigers uit de binnnenvaart en de chemiesector. Zij bespraken de invloed van extreme waterstanden op hun sector en modaliteiten aan de hand van vijf stellingen. Uit deze rondetafel blijkt dat extreem laagwater zeker wel gevolgen heeft maar dat de sector tot nu toe goed in staat is om deze op te vangen. De belangrijkste conclusie is dat de impact van laagwater groot is op de binnenvaart, en dat het ook invloed heeft op de chemiesector. Meer samenwerken in de keten, data-uitwisseling en betere benutting van de vloot in de gehele sector zouden weleens de sleutel kunnen zijn voor het verminderen van de impact van laagwater.
Individuele verladers nemen waarschijnlijk zelf niet of slechts beperkt het initiatief hiervoor. Overheden, brancheorganisaties of havens zouden hier een rol in kunnen spelen. Mogelijk kan de Topsector de potentie hiervan verder laten onderzoeken. Voor de chemie blijft binnenvaart de belangrijkste modaliteit: anticiperen, bijvoorbeeld door vroegtijd extra volumes te vervoeren, en het inzetten van bijvoorbeeld laagwaterschepen lijken goede oplossingen. Het concurrentievermogen van de binnenvaart staat sterker onder druk in andere sectoren, zoals bulk en container. In die sectoren zijn oplossingen als laagwaterschepen lastiger te implementeren en kan, zeker bij containers, er makkelijker voor een modal shift gekozen worden.
Mogelijk volgen er nog bijeenkomsten met andere sectoren om dit beter in kaart te brengen.
Nieuws
Ketensamenwerking, data-uitwisseling en efficiënte vloot in de chemie sleutel bij problemen met extreme waterstanden
26 september 2024
Leestijd ± 1 minuut