Dit project was gericht op het geautomatiseerd en gestandaardiseerd terugkoppelen van de factuurstatus aan leveranciers en diens financiers in logistieke ketens. Het verkopen van uitstaande facturen aan een financier (bijv. door bank of factoringmaatschappij) is een van de financieringsvormen waarbij het MKB direct toegang krijgt tot zijn geld. Hiermee wordt zekerheid gecreerd over zijn kasstroom en de werkkapitaalpositie. Financiers die deze financieringsvormen aanbieden kampen echter met hoge proces- en risicokosten en kunnen daardoor beperkt MKB’ers met een jaaromzet < EUR 5 mln. en lage uitstaande factuurwaarden bedienen. Het geautomatiseerd en gestandaardiseerd terugkoppelen van de factuurstatus aan leveranciers werkt voor financiers kostenverlagend en vergroot daarmee de toegang tot financiering voor het MKB. Innopay heeft samen met Voldaan en een van Voldaan's klanten een project uitgevoerd waarin ervaring is opgedaan over de technische en functionele impact van het uitwisselen van de factuurstatus in een ‘live’ keten van een leverancier, diens financier en diens afnemers.
Deze demo heeft drie belangrijke resultaten opgeleverd: (1) Voorlopige specificaties en de implementatie van een machtigingsprotocol, dat faciliteert dat afnemers via hun eigen ERP-pakket de financier toegang kunnen geven tot de factuurstatus; (2) Voorlopige specificaties en implementatie van een factuurstatusplatform dat de uitwisseling van factuurstatussen faciliteert zonder dat afnemers van de leverancier of de financier aanpassingen hebben moeten maken aan hun systeem; (3) Een voorlopig overzicht van lessons learned uitgedrukt in Juridische, Operationele, Functionele en Technische (JOFT) termen om valorisatie van dit concept in de toekomst te realiseren.
Met de ervaringen en resultaten uit deze demo is een basis gecreëerd voor schaalbaarheid van het concept. Het machtigingsprotocol en het factuurstatusplatform blijken goed functionerende instrumenten voor het verder ontwikkelen van het concept en het communiceren naar de markt hierover. De lessons learned vormen praktische input voor het ontwikkelen van een standaard.
Project
Uitwisseling Factuurstatus
Startdatum:
01 november 2015
Deelnemers:
1
Einddatum:
31 december 2015
Onderwerp:
TRL-code:
Leestijd ± 1 minuut
Deelnemers
InnopayBeheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.