Logo TSL

Onderzoek Bestelgedrag Bouwlogistiek

Topsector Logistiek laat onderzoek doen naar het bestelgedrag in de bouwsector omdat men vermoedt dat er nog veel efficiëntie en milieu-impact te behalen valt. Zo lijken er nog vaak last minute bestellingen gedaan te worden, zijn ladingen niet efficiënt gevuld en door een strakke logistieke planning staan bouwhubs buitenspel.

Startdatum15 maart 2022Einddatum15 juni 2022TRL-level7OnderwerpenBouwlogistiek, Stadslogistiek - Bouwlogistiek, Stadslogistiek - Gedrag, Stadslogistieke OplossingenToepassingsgebiedenMobiele Werktuigen en Bouwlogistiek, Multimodaal Goederenvervoer, Supply Chains

Doel van het project:
Topsector Logistiek wil de processen rondom de bouw zo efficiënt en duurzaam mogelijk laten verlopen. Het vermoeden is dat er in het bestelgedrag in de bouwsector nog veel efficiëntie en milieu-impact te behalen valt. Zo lijken er nog vaak last minute bestellingen gedaan te worden, zijn ladingen niet efficiënt gevuld en door een strakke logistieke planning staan bouwhubs buitenspel. Om die reden laat Topsector Logistiek door &Morgen een onderzoek uitvoeren naar het bestelgedrag in de bouwsector. Het doel is om de sector inzichten te geven om te innoveren en verduurzamen door middel van het bestelgedrag.

Inhoud van het project:
Dit rapport biedt inzicht in het bestelgedrag van ondernemers in de bouwsector. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen ZZP’ers, MKB’ers en grote bouwpartijen. Van iedere categorie zijn een aantal ondernemers en directeuren geïnterviewd, waarbij de focus lag op last-minute bestellingen. Om gewenst gedrag te beïnvloeden is gekeken naar drie invloedsfactoren bij deze geïnterviewden: (1) Capaciteit, (2) Motivatie en (3) Gelegenheid om te veranderen. Als ondernemers nog geen last-minute bestellingen vermijden, zijn één of meerdere van deze factoren niet – of onvoldoende – aanwezig.

Resultaat van het project:
De resultaten van dit rapport worden vormgegeven als observaties en conclusies vanuit functioneel oogpunt en bestuursperspectief. Gekeken is naar zowel het bestelgedrag in de bouwsector, als de mogelijkheden en kansen om dit gedrag te beïnvloeden. Er zijn degelijke verschillen tussen de capaciteit, motivatie en gelegenheid die invloed hebben op bestelgedrag bij ZZP’ers, MKB’ers en grote bouwbedrijven. Bij de ZZP’er is er bijvoorbeeld meer motivatie dan capaciteit, waar de grote bouwbedrijven juist de motivatie lijken te missen om verantwoordelijkheid te nemen. Bestuurders zouden op deze verschillen in beweegredenen ook verschillend moeten reageren.

Doelgroep van het project:
De doelgroep van dit rapport is met name de publieke sector, die lessen kan trekken uit het bestelgedrag in de bouwsector en kansen voor beïnvloeding hiervan. Uiteindelijk kan dit rapport ook gebruikt worden door de bouwsector zelf, om te leren van analyses over last-minute bestellingen.

Resultaten

BOL55.00.008 Gedragsanalyse Bestelgedrag in de Bouwlogistiek eindrapportage &morgen

Gerelateerd

De waterweg naar toekomstbestendige duurzame mestexport
Multimodaal Goederenvervoer
Logistiek vastgoed en klimaatrisico’s
Steden & Ruimte
Op weg naar een duurzame (of emissie-arme) service logistiek
Supply Chains
Schaalstrategieen van sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek
Steden & Ruimte