Kennisexport en Propositieontwikkeling
Nederland heeft de ambitie een blijvende internationale toppositie in de logistiek in te nemen, in de afwikkeling van goederenstromen, als ketenregisseur van (inter)nationale logistieke activiteiten en als aantrekkelijk innovatie- en vestigingsklimaat voor het verladende en logistieke bedrijfsleven. De actielijn Buitenlandpromotie werkt aan het aantrekken van buitenlandse logistieke activiteiten naar Nederland en aan de export van ontwikkelde logistieke kennis naar het buitenland. Hiertoe werken overheid, kennisinstellingen en vooral het bedrijfsleven samen aan de ontwikkeling van gerichte proposities voor logistiek in specifieke sectoren en themagebieden.
In een eerder onderzoek zijn de kansen voor export van logistieke diensten en kennis van Nederlandse organisaties naar het buitenland in kaart gebracht. Dit overzicht van kansen is door de Buitenland Promotie Board (onderdeel van Topsector Logistiek) gebruikt om de exportmogelijkheden in het buitenland te vermarkten. Het onderzoek resulteerde in een aantal kennisproducten (analyses, business cases, workshopverslagen). In dit project zijn deze kennisproducten nader uitgewerkt en daarnaast activiteiten verricht gericht op het gebied van propositie-ontwikkeling inzake supply chain finance en douane.
Voor meer informatie, artikelen en proposities, zie: www.hollandlogisticslibrary.com