Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.

Aanmelden voor

Impact Demurrage & Detention

Aanmelden voor

Impact Demurrage & Detention

Doel van het Project:
Onderzoeken of er een handelingsperspectief is voor de Nederlandse overheid op de invloed van lig -en stagelden voor containers in zeehavens op de efficiëntie van het containervervoer in het achterland.

Inhoud van het Project:
Demurrage en detentionkosten zijn kosten die de containerrederijen in rekening brengen aan hun klanten voor het gebruik van de containers waar hun lading in wordt vervoerd. Op basis van onze berekeningen schatten we de demurrage-en detentionkosten voor Nederlandse partijen op €165 mln voor inkomende containers (importlading), en €30 mln voor uitgaande containers (exportlading). De betrokken spelers zijn zeerederijen, hun klanten –de verladers -, expediteurs, terminals in de zeehaven en het achterland, achterlandvervoerders (weg, water en spoor), en de douane. Verladers kunnen met rederijen in gesprek/onderhandelen over de voorwaarden van demurrage en detention (vrije dagen en tarieven), maar moeten tegelijkertijd goed in de gaten houden welke voorwaarden ze uiteindelijk accepteren. Nauwgezette beheersing van de containerstroom van en naar het achterland is een van de belangrijkste factoren waardoor verladers hun demurrage-en detentionkosten in de hand kunnen houden.Uit gesprekken met verschillende partijen in de containerketen is gebleken dat de kostenverschillen tussen de verschillende modaliteiten klein zijn, en dat de dreiging van demurrage -en detention-kosten verladers vaak doet kiezen voor het wegvervoer, ten koste van binnenvaart of spoor. Het precieze macro-effect hiervan vereist nadere studie, maar de consensus in het bedrijfsleven is dat zij zich regelmatig bij hun modaliteitskeuze laten leiden door demurrage-en detentionkosten.

Resultaat van het Project”
De demurrage en detention-afspraken tussen rederijen en hun klanten zijn in de kern commerciële afspraken. De rol van de overheid om deze afspraken te reguleren is daarmee op voorhand beperkt. Dat neemt niet weg dat er in de afgelopen jaren behoorlijk wat aandacht is geweest van academici, juristen en beleidsmakers over wat demurrage en detention nu precies is, en welke functie deze mechanismen hebben op de efficiëntie van het ‘containersysteem’ in het algemeen.

Interessante inzichten uit deze analyse zijn dat er een fundamenteel probleem is in het verder optimaliseren van de (lege) containerstroom. Ondanks vele pogingen in allerlei projecten, is het onder de omstandigheden die gelden in Europa (onbalans van import en exportstromen) waarschijnlijk niet mogelijk om een veel efficiëntere lege containerstroom te organiseren. Het wetenschappelijk onderzoek laat ook zien dat er werkbare alternatieven zijn voor de combinatie van deadlines en vergoedingen, waarbij zowel het verdienmodel van de rederijen als efficiënt multimodaal vervoer kan worden gerealiseerd.