Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.

Aanmelden voor

Financieringsknelpunten in de binnenvaart

Aanmelden voor

Financieringsknelpunten in de binnenvaart

Doel van het project:
In kaart brengen van de knelpunten rondom de financiering van de verduurzaming.

Focus:

  • Financiering van StageV motoren
  • Droge lading binnenschepen (bulk en containers)
  • Kwalitatief onderzoek met het zwaartepunt bij de individuele binnenvaartondernemer

Aanvullend zullen de geïnterviewde partijen ook nog bevraagd worden t.a.v. complete zero emissie installaties. Toegevoegde waarde van het onderzoek: Aanbevelingen vanuit de markt t.a.v. oplossingsrichtingen voor de financieringsknelpunten

Inhoud van het project:
Erachter komen wat binnenvaartscheepseigenaren er wel of niet toe beweegt om te investeren in een (meer) duurzaam schip. Daarnaast ook adviezen uit de markt op halen van wat haalbaar is qua financiering en wat niet. Door middel van interviews en desk research in kaart brengen hoe de markt op dit moment aankijkt tegen financieringsknelpunten. Ook zijn de overwegingen en de verschillende factoren voor financiering in kaart gebracht.

Resultaat van het project:
De doelgroep is zowel de overheid en specifiek de beslissers over subsidie voor de binnenvaart. Daarnaast biedt het ook inzicht voor scheepseigenaren, verladers en financiële instellingen.
Belangrijkste uitkomsten: Overwegingen voor investeren in een (meer) duurzaam schip zijn voor 99% bedrijfseconomisch van aard:

  • Boekhoudkundig
  • Waarde schip
  • Verkoopbaarheid schip
  • Financiële ruimte
  • Exploitatiebegroting

Subsidie maakt de investering haalbaar. Verduurzaming met StageV of andere technieken leidt niet tot lagere kosten. Andere verduurzamingsopties wel, zoals aanpassingen voor laag water (meer vracht) of aanpassingen aan het boordnet.
Bij schade (aan motor) is revisie in veel gevallen een meer haalbare oplossing dan investering in nieuwe Stage V motoren.
Er is geen expliciete marktvraag naar Stage V en slechts beperkt naar zero emissie. De meerkosten van verduurzaming leiden daardoor eerder tot concurrentienadeel dan een voordeel.
Veel nadruk op taxatiewaarde van het schip bij bankfinanciering, terwijl alternatieve financieringen sterker belang hechten bredere set indicatoren (exploitatie, staat schip, ondernemer etc.)