Efficiënte inzet chauffeurs en vrachtwagens in stedelijke gebieden
In dit project worden de mogelijkheden voor efficiëntere inzet van chauffeurs en vrachtwagens in stedelijke gebieden, zoals afstemming met opdrachtgevers en benutten van specifieke laad- en loszones aan de randen van het gebied met ruimere venstertijden, onderzocht voor de firma SNEL Shared Logistics.
Doel van het project:
SNEL Shared Logistics, een grote speler in Benelux
distributie, ziet vele uitdagingen op het gebied van schaarste aan
materieel en personeel in de transport. Er is onder andere inefficiëntie in het
transport in stedelijke gebieden door een combinatie van venstertijden,
klantgestuurde tijdsleveringen en onevenredige werkverdeling over de week. Er
zijn verschillende verbeteringen mogelijk door bijvoorbeeld afstemming met
opdrachtgevers en benutten van specifieke laad- en loszones aan de randen van
het gebied met ruimere venstertijden. Deze mogelijkheden worden in dit project onderzocht
door Districon, met als einddoel om de productiviteit van chauffeurs en
vrachtwagens in stedelijke gebieden te verbeteren.
Inhoud van het project:
Er is eerst een nulmeting uitgevoerd om vast te stellen waar
de inefficiëntie in de huidige situatie van SNEL zit. Deze is vergeleken met
een aantal gemodelleerde alternatieven die het bedrijf meer flexibiliteit kunnen
bieden in haar transportplanning. Hieruit blijkt dan in welke mate deze
alternatieven een verbetering in efficiency bieden ten opzichte van de
nulmeting
Resultaat van het project:
Het eindresultaat is een rapportage met daarin een
vergelijking tussen de nulmetingsituatie en de alternatieve situaties inclusief
hun potentieel. Ook zijn de lessons learned opgenomen.