Logo TSL

Analyse Intensiever Gebruik (E-Com) Faciliteiten

Om de stadslogistiek efficiënter te maken, is onderzocht of business-to-business (B2B) goederen vaker gebundeld kunnen worden geleverd. Specifiek is gekeken naar de potentiële rol van bestaande (e-commerce) faciliteiten, zoals sorteercentra aan de rand van de stad, bij het bundelen van bepaalde goederenstromen.

Startdatum01 november 2021Einddatum30 juni 2022TRL-level7OnderwerpenStadslogistiek - Gedrag, Stadslogistiek - Overlast Verminderen, Stadslogistieke Oplossingen, Toegang Stad (Intelligent Access)ToepassingsgebiedenMultimodaal Goederenvervoer, Steden & Ruimte

Doel van het project:
Om de stadslogistiek efficiënter te maken, is onderzocht of business-to-business (B2B) goederen vaker gebundeld kunnen worden geleverd. Topsector Logistiek heeft de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) opdracht gegeven om de potentiële rol te onderzoeken van bestaande (e-commerce) faciliteiten, zoals sorteercentra aan de rand van de stad, bij het bundelen van bepaalde goederenstromen.

Inhoud van het project:
Dit adviesrapport biedt inzichten in de potentie van verschillende segmenten voor bundeling via bestaande (e-commerce) faciliteiten. Ook is gekeken naar de huidige goederenstromen en de variërende grootten van de segmenten die nu niet gebundeld worden geleverd. Vervolgens is geanalyseerd hoe bestaande faciliteiten dan specifiek een rol kunnen spelen in de bundeling van goederenstromen, en wat daar het effect van zou zijn.

Resultaat van het project:
De resultaten van worden vormgegevenals observaties en aanbevelingen vanuit functioneel oogpunt en bestuursperspectief. De RUG adviseert om de sectoren ‘retail non-food’ en ‘facilitaire logistiek’ verder te onderzoeken, omdat de eigenschappen van deze sectoren relatief weinig beperkingen tonen. Economische prikkels zorgen dat de logistiek al enigszins efficiënt is ingericht, maar data over de omvang van gebundelde leveringen is nauwelijks beschikbaar. Het gebruik van hubs kan in bepaalde sectoren zorgen voor een reductie van uitstoot, verminderen van congestie en/of het verminderen van directe overlast op straat.

Doelgroep van het project:
De doelgroep van dit adviesrapport is breed, zowel in private als publieke sectoren. Partijen die gemoeid zijn bij goederenstromen in de stadslogistiek kunnen uit dit rapport lering trekken om te innoveren in zowel efficiëntie als duurzaamheid.

Gerelateerd

De waterweg naar toekomstbestendige duurzame mestexport
Multimodaal Goederenvervoer
Logistiek vastgoed en klimaatrisico’s
Steden & Ruimte
Op weg naar een duurzame (of emissie-arme) service logistiek
Supply Chains
Schaalstrategieen van sociaal en duurzaam ondernemers in de stadslogistiek
Steden & Ruimte