Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

“Ik zie dat CO2, rendement en LPI heel erg met elkaar oplopen”

Aanmelden voor

“Ik zie dat CO2, rendement en LPI heel erg met elkaar oplopen”

Beladingsgraad achterhaald

De transportsector heeft te kampen met personeelstekorten, files en aangescherpte milieueisen, zoals ETS II, CSRD en de vrachtwagenheffing. Met de traditionele beladingsgraad kan je daar niet op inspelen, maar met de Load Performance Indicator (LPI) die Topsector Logistiek recent ontwikkelde, kan dat wel. De LPI neemt de hele route, de dropdichtheid en het type voertuig mee, waardoor je detailinzicht krijgt in je eigen operatie en handvatten om in samenwerking met verladers slimmer, digitaler en duurzamer te werken. Om het gebruik van de LPI laagdrempelig te maken, is deze inmiddels ook geïmplementeerd in de business controlsoftware van Bricklog. Brouwer Logistics ging er actief mee aan de slag.

Hoe bereken je Load Performance Indicator?
Om de LPI te berekenen, wordt de transportprestatie gedeeld door de ingezette capaciteit. Je deelt dus datgene waarvoor de klant betaalt, door wat je als transporteur inzet om die opdracht te realiseren: het totale aantal gereden kilometers in een rondrit. Hoe slimmer de rit is gepland en hoe minder kilometers er nodig zijn, des te hoger is de LPI. De benuttingsgraad geeft inzicht in de effectiviteit van het voertuig op de rondrit. Deze wordt berekend door de LPI te delen door de maximale laadcapaciteit van het voertuig en wordt in een percentage uitgedrukt. In de application note vind je uitgebreide informatie.

LPI kengetal sector

Bricklog biedt transporteurs een business controlplatform,” vertelt Sven Koning ter Heege, data-analist bij het bedrijf, “waarop alle systemen, zoals het TMS en de boordcomputer, zijn ingeplugd. Bedrijven konden hierin al heel veel rapportages en analyses maken en nu is de LPI-rapportage daaraan toegevoegd. En omdat de LPI een soort van kengetal van de sector aan het worden is en potentieel benchmarkgetal, gaan we die nu ook verweven in onze andere rapportages, zoals de operationele KPI.”

Sven Koning ter Heege, data-analist Bricklog


Lagere kosten, lager tarief

“Je kan de LPI over diverse assen analyseren”, aldus Sven. “De LPI wordt per rit berekend, maar je kunt deze ook analyseren per klant of per regio. Je kan zo’n LPI inzetten voor interne optimalisaties. Als je ziet dat een rit naar een bepaalde regio altijd onderbezet is, kan je die helemaal uitpluizen. Blijkt je vrachtwagen op de terugweg vrijwel altijd leeg te zijn, dan kan je op zoek naar een uitbreiding van je klantportfolio. Zo optimaliseer je de regio commercieel gezien.

De LPI geeft daarnaast handvatten om op basis van betrouwbare data in gesprek te gaan met verladers en samen te sturen op efficiëntie. Dat wordt steeds belangrijker, door zaken als ETS II en de kilometerheffing. De transportsector heeft nu een gezamenlijk doel: CO2 verminderen en dus de logistieke efficiëntie verbeteren. Als de kosten daardoor lager worden, kan ook een lager tarief worden gehanteerd, dus daar plukken beide partijen de vruchten van.”

CO2 per zending

De LPI is inmiddels bij vier klanten van Bricklog operationeel, waaronder Brouwer Logistics. “We werken al langere tijd met het dataplatform van Bricklog”, vertelt Eva Duijnmaijer-Kraak, bedrijfsanalist. “We gebruikten het vooral om op detailniveau de CO2 per zending te meten. Voor ons is dat heel waardevol, omdat we onze uitstoot zoveel mogelijk willen verlagen en onze klant proactief van een CO2-meting willen voorzien. Dat wordt in deze tijd steeds belangrijker.
Uit de rapportages blijkt dat je CO2 en rendement eigenlijk niet los van elkaar kan zien. Een besparing in CO2 gaat hand in hand met een verbetering van je rendement.”

Eva Duijnmaijer-Kraak, bedrijfsanalist Brouwer Logistics

Effecten van besluiten zichtbaar

“Nu is de LPI aan het dataplatform toegevoegd”, meldt Eva. “Ik zie dat CO2, rendement en LPI heel erg met elkaar oplopen. Realiseer je een verbeterde laadprestatie, dan zie je meteen dat je CO2 lager wordt. Het mooie aan het platform is, dat je informatie over alle drie de elementen op één plek hebt. Als ik aan een knopje van de LPI draai, kan ik op een betrouwbare wijze meten wat het effect hiervan is op de efficiëntie. Veel ondernemers zetten stappen op basis van intuïtie, een onderbuikgevoel of wetgeving, omdat ze dénken dat het rendabeler of beter is. De LPI geeft er echt handen en voeten aan. Het is een objectieve maatstaf om te kijken hoe ondernemersbesluiten in de praktijk uitpakken. En aan welke knoppen je eventueel verder nog kan draaien.”

LPI in de praktijk

Sven: “Wat handig is aan de LPI, is dat je hiervoor dezelfde data gebruikt die je ook nodig hebt voor een CO2-rapportage volgens de laatste ISO-norm. Die data zitten meestal al in ons model.” Eva beaamt dat. “We hoeven geen extra handelingen te verrichten om de LPI te berekenen, omdat al onze databases realtime zijn gekoppeld aan het platform van Bricklog. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld meteen de effecten zien van grote bedrijfsveranderingen. We zoeken de laatste jaren bijvoorbeeld rechtstreeks de samenwerking op met verladers om de efficiëntie te verbeteren en aan alle zero-emissie eisen te voldoen. We zitten nu in de testfase en willen kijken wat zo’n samenwerking doet met de LPI en CO2. Dat is waardevolle informatie om aantoonbaar te maken.

Daarnaast hebben we recentelijk een transportbedrijf overgenomen. Als we die zendingen integreren krijg je een heel ander plaatje van je netwerk. Ik ben benieuwd hoe de LPI zich over een aantal maanden gaat ontwikkelen. Of je dan heel duidelijk de verschillen kunt gaan zien.”

LPI helpt bij strategische keuzes

Eva verwacht dat de LPI steeds belangrijker wordt bij het maken van strategische keuzes. “Lege kilometers voorkomen en je netwerk zo dicht mogelijk maken, zijn essentieel. Daar moet je naartoe bewegen om te zorgen dat je als bedrijf stabiel blijft.

De LPI is een belangrijke KPI om op een betrouwbare manier te meten of je goed bezig bent. De traditionele beladingsgraad is toch minder betrouwbaar, minder specifiek en minder in detail. Ik denk daarom dat de LPI veel kansen biedt. Commercieel gezien en qua leveranciers. Ik kan samen met klanten onderzoeken hoe we de LPI verder kunnen verbeteren en zorgen dat we met voldoende slagkracht en zo min mogelijk lege kilometers de toekomst in gaan.”

Ook je LPI berekenen?

Connekt start dit najaar in opdracht van met Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met het programma Meten & verbeteren CO2-emissies. Bedrijven worden daarbij kosteloos begeleid om meer grip te krijgen op hun operatie, onder andere door de inzet van de LPI. Wil je hier meer over weten of hieraan deelnemen, neem dan contact op met guido.dewit@connekt.nl