Stuurgroep Steden heeft veel tijd en energie gestopt in het achterhalen van de drijfveren van ondernemers in de binnensteden om al dan niet te verduurzamen. Op basis hiervan is de GedragsBeinvloedingsStrategie ontwikkeld om MKB-ers te motiveren tot de transitie naar Zero Emissie-vervoer. De GedragsBeinvloedingsStrategie wordt momenteel door een consortium van gedragspsychologen, communicatie-experts en vormgevers uitgewerkt tot een Gedragsaanpak en campagnewebsite. Binnen de Gedragsaanpak worden vanaf 2023 verschillende gedragsinterventies getest in twee pilotgemeenten. De inzichten die hieruit naar voren komen, worden beschikbaar gesteld voor landelijke opschaling.
Campagnewebsite
De campagnewebsite gaat begin 2023 live. Vanaf april 2023 wordt deze website via landelijke communicatie onder de aandacht gebracht. De Gedragsaanpak en campagnewebsite worden ontwikkeld in een eenduidige en herkenbare Look & Feel met toepassing van gedragsinzichten. De GedragsBeinvloedingsStrategie geeft duidelijkheid aan de ondernemers, motiveert hen stapsgewijs tot de overstap naar Zero Emissie-vervoer en biedt ruimte voor lokale initiatieven. Zodra we meer kunnen delen over de inzichten uit de Gedragsaanpak, lees je dit hier.