Hoe zorg je ervoor dat een vracht duurzamer én met minder vertraging van A naar B komt? De overheid en andere belanghebbenden hebben het antwoord: als alle samenwerkingspartijen in de logistieke keten de data delen, leidt dit tot duurzaamheid, tijdsbesparing en daarmee tot lagere transportkosten voor bedrijven. Er is alleen één uitdaging: maar liefst 79% van de mkb’ers binnen die logistieke keten heeft zijn digitale gegevens niet op orde. De aanpak van het Nationaal Groeifonds-project Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL) brengt hier verandering in.
Sjoerd Boot, clustercoördinator Digitaal Transport bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vertelt: “Of het nu gaat om een grote keten of de bakker om de hoek: je wil ze op dezelfde werkbare manier data laten delen. En je wil die data ook toegankelijk maken voor alle partijen in de keten waarin ze actief zijn. Daar heb je afspraken voor nodig: wat wordt de standaard, en met welke taal en techniek?”
Basis Data Infrastructuur
Het programma Digitale Infrastructuur Logistiek zet zich in voor de verdere ontwikkeling van de Basis Data Infrastructuur (BDI) en eerste adoptie in de markt. Dit afsprakenstelsel maakt het mogelijk om automatisch actuele, betrouwbare data uit te wisselen: “We zetten regels en techniek op voor het delen van data. In dit proces werken we samen met grote partijen, zoals het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Connekt, Schiphol, de Douane, Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam en ondernemersorganisaties zoals evofenedex en Transport en Logistiek Nederland. Op die manier wordt de BDI een transitie voor heel Nederland.”
Snel schakelen en duurzame keuzes maken
Volgens Johan Kerver van Ondernemingsvereniging evofenedex helpt de actuele informatie ondernemers om strakker te plannen, sneller te schakelen en meer optimale keuzes te maken. Deze keuzes zijn vaak ook duurzamer, zoals bij vertragingen op de weg. “In een flink aantal gevallen is het dan een alternatief om de vracht bijvoorbeeld te laten vervoeren door een binnenvaartschip in de buurt. Maar dat kan alleen als je inzicht hebt in alle actuele reisdata van je vracht. Zonder die reisgegevens weten ondernemers de optimale route niet. Dan is het begrijpelijk dat je al snel kiest voor de makkelijke, maar ook meer vervuilende weg.”
Datagedreven werken als noodzaak
Sjoerd benadrukt de noodzaak van datagedreven werken: “Bedrijven die niet datagedreven werken, gaan het niet redden. Ze verliezen het van bedrijven die wél over alle relevante data beschikken en hierdoor de beste keuzes kunnen maken en hopelijk uiteindelijk ook minder personeel nodig hebben. We moeten dus nu met elkaar de omslag maken. En dat kan alleen als we het samen doen.”
Het Nationaal Groeifonds helpt
Met het Nationaal Groeifonds investeert de overheid in projecten die bijdragen aan langdurige economische groei. Door de adviescommissie van het Groeifonds is DIL beoordeeld als een concreet voorstel dat kan helpen een belangrijke economische sector toekomstbestendig, efficiënter en concurrerender te maken. Daarom steunde het Nationaal Groeifonds DIL met een bijdrage om samen te werken met andere instanties, duizenden bedrijven te helpen digitaliseren en Living Labs op te zetten. Johan: “We zien nu de eerste resultaten en benaderen meer ondernemers om mee te doen. Volgend jaar weet iedereen in de logistieke context waar DIL voor staat.”