Mogen wij u opnemen in ons bestand? Meld je hier aan.
zoeken

Aanmelden voor

Haagse Blaf wil ‘‘slapende honden’’ wakker maken met de overstap naar elektrisch vervoer

Aanmelden voor

Haagse Blaf wil ‘‘slapende honden’’ wakker maken met de overstap naar elektrisch vervoer

Haagse Blaf wil ‘‘slapende honden’’ wakker maken met de overstap naar elektrisch vervoer

De invoering van Zero-Emissiezones in diverse steden zorgt voor veranderingen bij vele ondernemers, waarvan hun werkgebied in deze zones liggen. Zo wordt de transitie naar elektrisch vervoer versneld. Maar wat komt er allemaal bij zo’n overstap kijken, waar moet een (kleine) ondernemer aan denken en welke rol hebben de overheid en andere partijen hierin. We spraken Paula van Voskuilen van hondenuitlaatservice Haagse Blaf die in januari 2023 de overstap maakte naar elektrisch vervoer.

20 april 2023

Leestijd ± 7 minuten

Hoe kwam je op het idee om als één van de eerste hondenuitlaatservice in Den Haag over te stappen op elektrisch rijden?

Dat heeft met verschillende factoren te maken gehad. Vier jaar geleden, toen ik mijn hondenuitlaatservice Haagse Blaf startte, kocht ik een dieselbus met een kortlopend leasecontract. Ik dacht na vier jaar afbetalen weinig kosten meer te hebben aan mijn bus, maar dat was niet het geval. In 2022 stegen de onderhoudskosten van mijn bus enorm, aangezien deze al wat ouder was. Toen mijn bus eind december 2022 ook nog eens kapotging, kon ik alle kosten niet meer betalen en was het tijd voor een compleet nieuwe bus. Bij de aanschaf van een nieuwe bus dacht ik; ga ik voor een dieselbus die ik over vier jaar weer zou moeten verkopen i.v.m. de komst van de ZE-zones (met de kans dat een dieselbus na die vier jaar niets meer waard is) of stap ik nu al over op elektrisch rijden?

Ook werd ik aangesproken door medeweggebruikers. Mijn telefoonnummer staat op mijn bus en ik werd wel eens gebeld dat ik zoveel stank en rook produceerde i.v.m. de steeds terugkerende kapotte roetfilter. Geen fraai visitekaartje. Dieselbussen zijn daarnaast gewoon niet gemaakt voor de stad (door de kleinere afstanden) en elektrische bussen zijn juist een stuk zuiniger in de stad.

“De overlast van mijn stinkende dieselbus, was geen fraai visitekaartje…”

Daarnaast ligt mijn ophaalgebied van de honden in het centrum van Den Haag, waar ik geregeld borden over de Zero-emissiezone zag hangen. Hierover sprak ik met een connectie uit mijn netwerk en zij stuurde mij meer informatie over de maatregelen rondom de invoering van de ZE-zone in Den Haag.

Op basis hiervan ben ik na gaan denken over een nieuwe bus en ben ik de aanschaf van een elektrische bus gaan onderzoeken.

Hoe heb je dit aangepakt?

De aanschafwaarde van een elektrische bus is simpelweg hoger dan die van een benzine- of dieselbus, dus ik ben gestart met het maken van een simpel kostenoverzicht in Excel. Ik heb mijn huidige inkomsten en uitgaven naast elkaar gelegd en vervolgens een situatie geschetst met de kosten van een nieuwe elektrische bus. Het scheelt dat mijn man financieel controler is en mij heeft geholpen alle kosten inzichtelijk te krijgen. Want je merkt dat veel kosten vaak buiten beschouwing worden gelaten, terwijl het toch flink optelt.

Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat het in maandelijkse kosten voor mij niet veel duurder is, maar dat ik met ongeveer dezelfde maandlast een volledig nieuwe elektrische bus kan rijden. Dit is niet alleen financieel voordelig, maar het zorgt er ook voor dat mijn bedrijf toekomstbesteding is. Daarmee was de keuze voor een nieuwe elektrische bus snel gemaakt.

“Voor hetzelfde geld per maand een gloednieuwe elektrische bus kunnen rijden, die ook nog eens overal welkom is…”

Was de keuze voor elektrisch rijden alleen een financiële keuze of zat er ook een maatschappelijk motief achter?

Het was in eerste instantie een financiële keuze, maar daarin heb ik ook een maatschappelijke overweging meegenomen. Ons gezin is namelijk bewust met het milieu bezig. Zo hebben wij zonnepanelen op ons dak laten plaatsen, koken we op inductie en rijden wij privé ook elektrisch. De keuze om ook zakelijk elektrisch te gaan rijden was daarom ook logisch.

Je bent niet de enige hondenuitlaatservice in Den Haag. Zie jij bij andere hondenuitlaatservices ook dezelfde transitie naar elektrisch vervoer? En speelt de invoering van de ZE-zones hierin nog een rol?

Wij zitten met heel veel kvk geregistreerde collega’s van de hondenuitlaatservice in een groepsapp (en er zijn er nog meer in Den Haag die niet in onze groepsapp zitten) en daarvan hebben enkele de overstap naar elektrisch rijden inmiddels gemaakt. Het grootste deel hiervan is nog niet overgestapt, maar ik weet wel dat het onderwerp bij sommigen binnen deze groep erg leeft.

De voornaamste redenen om over te stappen op elektrisch vervoer zijn op dit moment de voorraden en prijzen van benzine of diesel. Hierdoor wordt elektrisch rijden voor velen nu een serieuze optie, maar ik weet ook dat de komst van de ZE-zone in Den Haag ervoor zorgt dat men eerder na gaat denken om over te stappen. Deze samenkomst van omstandigheden gaat zeker zorgen voor veranderingen op het gebied van zakelijk vervoer bij hondenuitlaatservices.

Vanuit de overheid zijn er ook verschillende subsidies en regelingen ingevoerd om de transitie te versnellen, zoals CEBA-regeling. Heb je hier gebruik van gemaakt?

Dat heb ik zeker geprobeerd, maar voor het jaar 2022 was het potje helaas op. Ik heb toen besloten om tot het nieuwe jaar met mijn oude bus door te rijden, maar die begaf het net voor kerst. Om mijn werkzaamheden door te kunnen zetten moest ik een nieuwe bus aanschaffen. Ik heb in de kerstvakantie geprobeerd subsidie voor 2023 aan te vragen, maar dit potje werd pas op 10 januari geopend en op 6 januari werd mijn nieuwe bus geleverd. Hierdoor kon ik helaas geen aanspraak doen op deze regeling.

“Het is wel lastig hoor om alle regels goed te begrijpen en aanspraak te kunnen maken op financiële steun. Het scheelt dat ik en mijn man vaker met dit soort procedures zijn geconfronteerd, maar het is zeker niet laagdrempelig…”

Welke rol moet de gemeente of overheid nemen om de overstap naar elektrisch vervoer voor ondernemers te stimuleren?

Dit is een goede vraag! Allereerst vind ik dat er te veel regels aan zo’n subsidieaanvraag hangen en voor veel (kleine) ondernemers is dit een tijdrovend en stressvol proces. Ik denk dat het een taak voor de overheid is om dit proces te versoepelen of gemakkelijker te maken. Het openen van een loket voor (kleine) ondernemers, waar zij met vragen terecht kunnen, kan enorm helpen.

Daarnaast vind ik dat de overheid of gemeente initiatieven zoals het plaatsen van eigen laadinfrastructuur moet stimuleren in plaats van inperken. Ik heb bijvoorbeeld een charge arm willen plaatsen aan de gevel van mijn woning, omdat het plaatsen van een kabel onder het trottoir van de gemeente niet is toegestaan. Hierover heb ik netjes per mail contact opgenomen met de gemeente en foto’s toegestuurd van mijn woning, maar het enige antwoord dat ik kreeg was dat het plaatsen van een charge arm niet is toegestaan op Scheveningen.

Dat vind ik jammer, want de overheid verplicht ons om elektrisch te gaan rijden, maar vervolgens maakt de gemeente het ons weer moeilijk om hierop in te spelen.

Ligt er ook een rol voor andere partijen om de overstap gemakkelijker of aantrekkelijker te maken?

Ik denk dat er binnen deze transitie ook een grote rol weggelegd is voor leasemaatschappijen. Sommige hondenuitlaatservices hebben over het algemeen geen stabiel inkomen. Als een hond niet meegaat, dan hoeft er ook niet betaald te worden. Bij het maken van een financieel overzicht is dit daarom ook iets lastiger inschatten. Operational leasemaatschappijen willen weten of je financieel in staat bent om een leasecontract aan te gaan en willen hierbij de jaarcijfers inzien. Wij hebben destijds alle cijfers bij hen aangeleverd, maar zij vroegen daarbij een aanbetaling van 20% die je niet terugkrijgt van de BTW. Uiteindelijk ben ik een financial lease aangegaan met een hoger termijnbedrag waarbij de wij de BTW wel terug konden vragen en de bus na het leasetermijn eigendom wordt.

Niet iedere kleine ondernemer durft zo’n leasecontract aan te gaan en blijft daarom in een oude bus rijden. Leasemaatschappijen zouden dit aantrekkelijker kunnen maken.

Ook denk ik dat het organiseren van bijeenkomsten waar een spreker vanuit de overheid of een gespecialiseerd bedrijf met ondernemers de voordelen en mogelijkheden bespreekt. Ik weet dat er voor hondenuitlaatservices landelijke bijeenkomsten worden georganiseerd, waarbij dit onderwerp zeker veel geïnteresseerden zal trekken.

Jij hebt de overstap inmiddels succesvol gemaakt en bent blij met de keuze om elektrisch te gaan rijden. Wat zou jij andere kleine ondernemers mee willen geven bij de overstap naar elektrisch vervoer?

Ik wil ze vooral adviseren om eerst een goed financieel overzicht te maken van hun inkomsten en uitgaven. Maak daarbij ook een overzicht van alle kosten van je bus, zoals wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, verzekering, benzine- en dieselkosten etc. Vergelijk dit met de kosten van een nieuwe elektrische bus en als blijkt dat er weinig tot geen verschil in zit, dan zou ik absoluut aanraden om een nieuwe elektrisch bus aan te schaffen.

“Het rijdt heerlijk, ik kreeg de kans een elektrische auto een aantal dagen uit te proberen, toen was ik om…”

Het rijdt heerlijk, het is beter voor het milieu en je bent voorbereid op de toekomst. Schrik niet van de aanschafwaarde, want voor hetzelfde maandelijkse bedrag kun je een volledig nieuwe bus rijden.

Ben je door het verhaal van Haagse Blaf geïnspireerd en wil jij ook overstappen naar elektrisch vervoer? Maak dan gebruik van de TCO-vergelijkingstool (welkeebestelbus.nl) van de Topsector Logistiek om je huidige maandlasten te vergelijken met die van een nieuwe elektrische bestelbus.