‘HOE BETER DE INFORMATIE, HOE SLIMMER DE LOGISTIEKE OPERATIE’
Dit artikel is onderdeel van een serie succesverhalen van het Joint Corridors Off-Road Programma.
Met een eigen railterminal, een zeekade in de haven van Moerdijk en zo’n 60.000m² opslagcapaciteit in moderne warehouses voor verschillende typen ladingen, is CCT een belangrijke draaischijf voor gecombineerd transport over spoor, water en weg in Europa. ‘Diverse containerstromen komen hier samen en worden vervolgens klaargezet voor transport naar een volgende halte of eindbestemming’, zegt Tim Visser van CCT Moerdijk. ‘Dat kan bijvoorbeeld een goederentrein naar Italië zijn, of een shortsea-schip naar Engeland. Maar ook een ritje met de vrachtwagen naar Roosendaal is mogelijk. Wij zien onze klanten als partners en samen met hen zoeken wij telkens naar de beste oplossing.’ Ook binnen Topsector Logistiek / Joint Corridors Offroad en LCB Multimodaal vervult CCT Moerdijk een belangrijke rol als verbindende factor tussen het transport over spoor, water en weg. Steeds meer logistieke partijen maken bijvoorbeeld gebruik van de mogelijkheid om hun containers vanuit Rotterdam per binnenvaartschip door te sturen naar Moerdijk en deze daar te lossen. ‘In samenwerking met een aantal inland terminals heeft CCT enkele jaren geleden de West-Brabant corridor opgericht. Later zijn ook MCA Brabant en LCB Multimodaal hierbij aangehaakt, om deze corridor verder uit te bouwen’, legt Tim Visser uit. ‘Deze corridor bleek al snel een groot succes. Hiermee kunnen wij onze klanten een binnenvaart product aanbieden met vaste afspraken bij de deepsea containerterminals in Rotterdam. Verder kunnen wij hier ook directe overslag aanbieden tussen trein en binnenvaartschip en tussen trein en shortsea-schip en kunnen partijen hun goederen hier voor korte tijd opslaan. Voor diverse shortsea-rederijen is CCT een strategische aanloophaven in Noordwest-Europa. Vanuit Moerdijk bieden zij reguliere lijndiensten op meerdere bestemmingen in Noord-Europa, Zuid-Europa en Groot-Brittannië. Zo proberen wij continu in te spelen op de behoeften van onze klanten.’
Goede informatie uitwisseling
Volgens Visser is een goede informatie uitwisseling tussen partijen van essentieel belang voor een optimale samenwerking tussen partijen. ‘Hoe beter de informatie is die wij krijgen, hoe slimmer de logistieke operatie kan worden ingepland. Als een bedrijf bijvoorbeeld weet dat een container om 07.00 uur klaar staat, kan zij ook personeel inplannen om deze container te lossen. Ons terminal terrein ligt bovendien direct aan een aantal snelwegen in de regio, zoals de A16, A17 en A59. Onze klanten kunnen dus ook via de weg alle kanten op met hun spullen. Ze staan vanuit Moerdijk zo in Breda en Bergen op Zoom, maar ook in Roosendaal, Antwerpen, Vlissingen of Rotterdam. Zo willen wij een zo betrouwbaar mogelijk product te kunnen aanbieden aan onze klanten.’
Betrouwbaarheid
Juist die betrouwbaarheid van tijdige levering is voor veel logistieke bedrijven in deze tijd een belangrijk aspect. Waarom zou je als bedrijf of transporteur op één paard wedden en alleen gebruik maken van wegtransport, terwijl er via spoorverbindingen en waterwegen ook andere manieren zijn om je goederen tijdig en efficiënt bij je klant te krijgen?’