Bron: foto’s door Danny Cornelissen, Portpictures.nl
Het onderzoek laat zien dat reders steeds meer schakels in de logistieke keten overnemen en voor sommige verladers de hele keten organiseren, met als doel meer betrouwbaarheid, controle en klantgerichtheid. Dit gaat verder dan carrier haulage en daarom wordt in het onderzoek een nieuw begrip geïntroduceerd: Carrier Logistics. In uitzonderlijke gevallen kiezen verladers voor eigen vervoer over zee om meer grip te krijgen op hun logistieke keten. Beide ontwikkelingen hebben strategische implicaties voor de Rotterdamse haven en haar achterland. Download hier het volledige rapport.
Hoewel het huidige marktaandeel van Carrier Logistics beperkt is (ongeveer 2–3% van de containervolumes), is de impact op het logistieke speelveld aanzienlijk. Grote reders zoals Maersk, MSC en CMA CGM investeren fors in eigen deepsea-terminals, inland-terminals en intermodale netwerken. De focus verschuift van maximale belading naar betrouwbaarheid, voorspelbaarheid en klanttevredenheid. Zo is de betrouwbaarheid van aankomsttijden bij schepen van Gemini en MSC gestegen van 50% naar ongeveer 80%.
Carrier Logistics: van zee naar hele keten
Carrier Logistics gaat verder dan het organiseren van achterlandvervoer (carrier haulage). Het betreft integrale logistieke dienstverlening waarbij reders meerdere schakels in de keten uitvoeren, inclusief deepsea-transport. Dat leidt tot meer ketenregie, hogere betrouwbaarheid en aansluiting op de specifieke wensen van grote, wereldwijd opererende verladers.
Opvallend is dat reders sinds 2021 niet verder investeren in e-commerce en last-mile logistiek. De ‘e-commerce hype’ is voorbij; in plaats van pakketbezorging richten reders zich weer op de versterking van hun basis: deepsea-transport en containeroverslag. De verfijnde achterlandlogistiek lijkt een stap te ver voor containerreders. Dat betekent dat deze markt van belang blijft voor regionale specialisten.
Meer controle via eigen vervoer
Naast de opkomst van Carrier Logistics signaleren de onderzoekers een tweede trend: eigen vervoer. Grote verladers kiezen er soms voor om zelf reder te worden. Lidl is met haar dochterrederij Tailwind Shipping Lines het bekendste voorbeeld. Hiermee zoekt Lidl directe aansluiting op logistieke hubs zoals Moerdijk en neemt het zelf de regie over planning en ketenprestaties. Deze ontwikkeling blijft vooralsnog beperkt van omvang, maar benadrukt de toenemende behoefte aan ketencontrole en voorspelbaarheid.
Implicaties voor de Rotterdamse haven en achterlandlogistiek
De opkomst van Carrier Logistics en eigen vervoer biedt kansen voor de haven van Rotterdam: meer ketenregie en betrouwbaarheid vergroten het potentieel voor een modal shift richting spoor en binnenvaart. Ook kan dit leiden tot nieuwe investeringen in terminals en logistieke knooppunten.
Tegelijkertijd groeit de invloed van grote reders en verladers, wat vragen oproept over de rol van bestaande logistieke dienstverleners. Volgens het onderzoek is er juist ruimte voor samenwerking. De regionale, klantgerichte logistiek – met name voor het MKB – blijft buiten het bereik van de grote spelers, en biedt kansen voor gespecialiseerde dienstverleners in haven en achterland.
Conclusie: samenwerking biedt toekomst
Carrier Logistics en eigen vervoer veranderen het logistieke speelveld. Door samenwerking en specialisatie kunnen Rotterdamse partijen inspelen op deze ontwikkelingen en hun concurrentiekracht behouden én versterken.