Home events Outlook Hinterland and Continental Freight 2030

Outlook Hinterland and Continental Freight 2030

Het internationale achterlandvervoer heeft een flinke uitdaging om de doelen van het Klimaatakkoord te halen. De vorige Outlook Hinterland and Continental Freight (HCF) uit 2018 maakte een analyse van de ladingsstromen en van decarbonisatie-paden richting 2050. In de nieuwe Outlook HCF uit dit jaar is nauwkeuriger gekeken naar de lading en naar het pad richting 2030.

Gebaseerd op nieuwe statistieken is goed zichtbaar waarnaartoe welke soort lading vervoerd wordt, hoe ver weg dat is en met welke modaliteit. Dat geeft een goede basis om te bekijken in hoeverre logistieke optimalisatie kansen biedt,en waar nieuwe schone aandrijftechnologieën en nieuwe logistieke systemen nodig zijn om de doelen te halen.

Wat komt u te weten tijdens dit webinar?

In dit webinar worden de achtergronden, analyses, oplossingen en aanbevelingen uit de Outlook Hinterland and Continental Freight 2030 toegelicht.

De Experts

Paul van de Lande (TNO)
Paul van de Lande werkt voor TNO aan projecten rondom verduurzaming van transport en logistiek. Hij heeft door zijn ervaring als logistiek adviseur een goed zicht op wat bedrijven beweegt in hun logistieke afwegingen en keuzes, en op welke wijze publieke en private partijen kunnen samenwerken om transport en logistiek te verduurzamen. Naast zijn werk als adviseur is Paul werkzaam als docent bij onder meer NCOI en EVOFenedex.

 

Matthijs Otten (CE Delft)
Matthijs Otten is themaleider goederenvervoer bij milieuadviesbureau CE Delft. Binnen het thema goederenvervoer combineert CE Delft milieutechnische, economische en beleidskennis om opdrachtgevers bij overheden en bedrijfsleven te adviseren over het verduurzamen van transport.

 

 

Herman Wagter (Connekt)
Herman Wagter is programmamanager bij Connekt. Herman zet zich in voor duurzame oplossingen ter verbetering van transport en mobiliteit met de focus op beter en slimmer gebruik van innovatieve technologie.

 

 

Vragen en antwoorden

In hoeverre praten jullie hierover met Rijkswaterstaat? Zij hebben het altijd over het Kernnetwerk en zouden met dit soort informatie ook goed geholpen zijn denk ik.
Goede tip, I&W is wel betrokken (o.a. via de Klankbordgroep), maar we kunnen RWS ook separaat meenemen in de kennisoverdracht.

Is er een beetje duidelijk wat kosten zouden zijn voor zo’n ERS (pantograaf) systeem, per kilometer bijvoorbeeld?
De kosten zijn 2.2 miljoen euro kost per kilometer, in 2 richtingen, waarbij benodigde apparatuur en installatie inbegrepen. De onderhoudskosten bedragen ca. 2.5 % per jaar van de investeringen per jaar.

Weet Matthijs ook wat over motorvermogen kW/pk van dit soort ERS vrachtwagens? (batterij-elektrische vrachtwagens vallen vaak flink terug in vermogen waardoor payload flink zakt) – ik ben benieuwd of dit voor ERS ook geldt?
Op dit moment wordt in Duitsland proeven gedaan 2 typen parallel hybriden trucks waarvan 1 met een 130 kW eletrische motor en 420 pk Diesel en de ander met een 260 kW elektrische motor en 420 kW Diesel. Het vermogen van beide motoren kan worden benut aan de as. Ook door het batterijgewicht zijn er bij elektrische trucks verlies in laadcapatieit, vanwege de maximum toegestande massa. Dit in het geval van de ERS truck veel minder het geval omdat de batterij veel kleiner kan zijn.

Zien jullie kansen voor gecombineerd Binnenvaart vervoer in Frankrijk?
Behalve op de Rijn naar de Elzas zijn er weinig verbindingen per binnenvaart. Als het Seine-Scheldekanaal wordt geopend is er wel potentieel.

In het schema dat jullie tonen staat dat de TCO van een BET beter uitkomt dan van een diesel voertuig. Dat is toch nog niet het geval?
Dat is juist. Het schema dat we presenteerden gaat over de situatie na 2030

An important thing to keep in mind is, that there will not be a one-fits-all solution. Thus to reach the climate goals we will have to have a mix of different solutions.
Absolutely right, that is the essence of our Outlook as well

Datum

04 sep 2020
Verlopen!

Tijd

11:00 - 12:00

Lokale tijd

  • Tijdzone: America/New_York
  • Datum:04 sep 2020
  • Tijd: 05:00 - 06:00

Kosten

Gratis

Meer Info

Bekijk het webinar

Locatie

online
Categorie
Topsector Logistiek

Organisator

Topsector Logistiek
Email
info@topsectorlogistiek.nl
Bekijk het webinar
QR code