Home events CO2-uitstoot toewijzen aan lading bij container- en bulk-binnenvaart

CO2-uitstoot toewijzen aan lading bij container- en bulk-binnenvaart

Vervoerders en verladers willen inzicht krijgen in hun CO2-uitstootzodat ze deze uitstoot kunnen terugdringen. Voor logistiek en transport komt hier nog een vraag bij: het toewijzen van CO2-uitstoot aan lading per opdrachtgever. Opdrachtgevers vragen hierbij om betrouwbare cijfersDit geldt ook voor de binnenvaart. De binnenvaart vervoert zowel containers als droge of vloeibare goederen in bulk. De hoeveelheden worden meestal in tonnen uitgedrukt. Op welke manier kunt u met de beschikbare informatie CO2-uitstoot toewijzen aan de lading per opdrachtgever? En hoe doet u dit op een betrouwbare manier?

‘CO2-uitstoot betrouwbaar bepalen voor bulk-binnenvaart’ is een van de webinars uit de serie over Carbon Footprinting voor logistiek. Carbon Footprinting gaat over het toewijzen van CO2-uitstoot van transport, opslag en overslag aan individuele opdrachten en klant. Hoe doet u dat in de praktijk? Wat is de achtergrond? En welk voordeel haalt u eruit? 

Wat komt u tijdens dit webinar te weten? 

In dit webinar leert u hoe u CO2-uitstoot betrouwbaar kunt toewijzen aan lading voor container- en bulk-binnenvaart.  

De expert 

Herman Wagter is programmamanager bij Connekt. Herman zet zich in voor duurzame oplossingen ter verbetering van transport en mobiliteit met de focus op beter en slimmer gebruik van innovatieve technologie. 

 Herman Wagter 

Vragen en antwoorden

  1. Is er los van BigMile nog een een handig programma om de CO2-uitstoot in kaart te brengen? Nog niet, maar die zullen er wel komen. Zeker voor de binnenvaart, waar het aantal vrachten per jaar relatief laag zijn is het relatief makkelijk om een programma te maken. De richtlijnen voor de berekeningen komen in het najaar, na check door TNO en brancheorganisaties publiek. Let op: dit boekhouden van de realiteit. Veel programma’s zijn modellen die een voorspelling doen zonder te meten.
  2. De beladingsgraad speelt uiteindelijk een grote rol. hoe kunnen we daar mee omgaan? De beladingsgraad is een berekend getal, uit voertuig/vaartuig en de transportopdrachten. De beladingsgraad verandert bij elke stop waar gelost en geladen wordt. Maar waarom zou je daarmee rekenen als je veel directer kunt werken met de transportopdrachten zelf? Dat maakt het digitaal verwerken makkelijker, en het is makkelijker te controleren. Beladingsgraad is een (ouderwetse) omweg, uit de tijd toen we nog geen digitale data hadden, en niks beters hadden.
  3. Zijn er naar jullie weten ook verladers die bereid zijn om meer te betalen in ruil voor lagere (of nul) uitstoot? In de vorm van langere contracten wel, een paar. De rest gaat wel komen als uitstoot een belangrijk ding wordt: maar natuurlijk nooit van harte.
  4. In de toekomst komt er waarschijnlijk een extra belasting op CO2 vanuit de overheid. Is er al zicht op waaraan data moet voldoen zodat deze door de overheid wordt goedgekeurd?De getoonde methode is die besproken wordt in de overheid met brancheorganisaties, toezichthouders en kennisinstellingen. Het opschalen in gebruik gaat nog uitzoekwerk kosten, maar de principes daar is vertrouwen in.
  5. We hebben naast het stukje varen natuurlijk ook nog het last mile transport. Zouden we deze apart van elkaar moeten zien? Ja. Elke stap (varen, overslag, natransport) rapporteert zelf over zijn stuk, de opdrachtgever telt op. Let wel, het gaat hier om boekhouden van de werkelijkheid en naar elkaar rapporteren. Het is geen rekenmodel om achter het bureau een uitstoot te voorspellen: dat is heel wat anders.
  6. Dit is gek, want als een schip een zetje krijgt van moeder natuur door stroom mee is de uitstoot meer dan een factor 2 lager? Die vogelvlucht afstand snap ik wel, maar is voor Binnenvaart wel een hele vreemde redenering. Als dat op een traject zo is, dat komt dat in de meting naar voren en is de uitstoot lager. Maar je moet ook terug, tegen de stroom in (meestal). Dus het kiezen van de “korrel” hoe je toewijst is belangrijk. Dat verschil tussen lading die verplaatst wordt, uitgedrukt in “vogelvluchtafstand”, en “ route die gevaren wordt” is in het begin even lastig voor de meesten. Het helpt om te denken in: – gevaren route levert totale uitstoot op (en als ik dat slim doe is die lager) – verplaatste lading (elk met een eigen verplaatste afstand) is de geleverde prestatie waarvoor betaald wordt.
  7. Ik ben lid NPRC wij zijn gasolieverbruik aan het verzamelen juist omdat er in de opvaart nagenoeg hetzelfde wordt berekend als in afvaart. De brondata lijkt heel erg af te wijken van de praktijk. Zonde voor de sector lijkt me? Ons gasolie verbruik is veel lager dan nu wordt gesteld, dit is wellicht niet het platform maar ik zie hier wel een belangrijk (wellicht onderschat) “dingetje”.  Ja, die verzameling van gegevens doen we samen (NPRC/Topsector). Het gaat erom dat er echte gemeten praktijkdata opgehaald wordt, en dan de toewijzing te doen. Dan heb je een beeld van de variatie in de praktijk, vallen uitschieters (positief en negatief) op, en kun je oorzaken vinden (en wat eraan te doen is). Meestal in het verleden wordt er met modellen gerekend, en dat is dit niet. Hier gaat het om meten in de praktijk, toewijzen en daarvan leren. De voorbeelden in het webinar zijn om de berekening toe te lichten. In de praktijk moeten daar dus de echte meetgegevens en transport gegevens voor ingevuld worden.
  8. Hoe kan je als schipper het gasolieverbruik doorgeven zodat het door de accountancy geaccepteerd word? Moet ik dan denken aan “gecertificeerde” verbruiksmeters? Voer om eens over te spreken tijdens een borrel. Dank voor de toelichting. Helemaal eens met uw slot. Binnenvaart moet meer data leveren in vertrouwen zodat we een goed beeld krijgen. De “gouden standaard” is wat Covadem levert: daar krijgen we gegevens van, die zijn waarschijnlijk meer dan nodig is. Het andere uiterste is bunkergegevens, waarmee waarschijnlijk ook wel een begin te maken is. De praktijk in de komende jaren zal leren wat nodig is. Maar dat is op te lossen.

 

Datum

12 aug 2020
Verlopen!

Tijd

11:00 - 12:00

Lokale tijd

  • Tijdzone: America/New_York
  • Datum:12 aug 2020
  • Tijd: 05:00 - 06:00

Kosten

Gratis

Meer Info

Bekijk het webinar

Locatie

online
Categorie
Topsector Logistiek

Organisator

Topsector Logistiek
Email
info@topsectorlogistiek.nl
Bekijk het webinar
QR code