• 12 oktober 2020

Minister op digitaal werkbezoek bij de ‘frites-express’

Minister op digitaal werkbezoek bij de ‘frites-express’

Minister op digitaal werkbezoek bij de ‘frites-express’ 1024 683 Topsector Logistiek

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bracht maandag 12 oktober een digitaal werkbezoek aan Kloosterboer in de Rotterdamse EemHaven. Kloosterboer informeerde de minister over de ‘frites-express’, een voorbeeld van modal shift. Met dit bezoek wil de minister aandacht vestigen op de modal shift. Containervervoer verplaatsen van de weg naar de binnenvaart om files te bestrijden, de verkeersveiligheid te vergroten en CO2-uitstoot te verminderen. Samen met de Topsector Logistiek, de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en Gelderland en de Logistieke Alliantie mikt de minister de komende jaren op een verplaatsing van 2.000 containers per dag van weg naar binnenvaartschip.

De ‘frites-express’ is een samenwerking tussen fritesproducent McCain en logistiek dienstverlener Kloosterboer. Voorheen voerde Kloosterboer jaarlijks 4.500 ritten per truck uit vanaf productielocatie McCain Lewedorp naar distributielocatie Kloosterboer Lelystad en 2.500 ritten vanuit Rotterdam naar Lelystad om containers te laden. In de nieuwe situatie levert McCain volle containers rechtstreeks bij Kloosterboer Vlissingen aan voor transport per barge naar Lelystad. Vanuit Lelystad gaan volle exportcontainers per barge naar Rotterdam. Daarnaast worden vanuit Lelystad weer exportcontainers van lokale ui-/aardappelproducenten per barge vervoerd richting Vlissingen voor verder transport naar West-Afrika.

‘De frites-express laat zien dat je goederen ook goed met een binnenvaartschip in plaats van een vrachtwagen kunt vervoeren. Een mooie, nieuwe samenwerking waarbij we met verladers en vervoerders de verplaatsing van de weg naar het water waarmaken.’

Minister van Nieuwenhuizen
Binnenvaart

Samen met de provincies, Topsector en Logistieke Alliantie wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op grote schaal een verschuiving op gang brengen van vervoer per vrachtwagen naar binnenvaart. Om dit vorm te geven is het Modal Shift-programma opgericht met als doel transport via de binnenvaart aantrekkelijker maken voor het bedrijfsleven en nieuwe projecten helpen realiseren. De grootschalige vervangings- en renovatieopgave van Rijkswaterstaat versterkt deze noodzaak, omdat hierdoor de druk op het wegennet toeneemt. Rijkswaterstaat vervangt of renoveert de komende jaren meer dan 100 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten. Voor de periode 2020-2024 is de ambitie om op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 2.000 containers van de weg te ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dus dagelijks 1.000 vrachtwagencombinaties met twee containers minder op de weg.

Drie maatregelen

Om verladers en vervoerders te ondersteunen bij omslag van weg naar water zet het programma in op drie maatregelen:

  • Het opzetten van frequente binnenvaartlijndiensten
  • Lege containers van de weg en uit de spits halen (versterken van depotfunctie en overslagterminals)
  • Bundelen van vervoersbewegingen (‘varen in driehoekjes’): aan- en afvoer van lege en beladen containers bij handels- en productiebedrijven