• 7 juli 2020

Buitenlandpromotie nieuwe stijl

Buitenlandpromotie nieuwe stijl

Buitenlandpromotie nieuwe stijl 1000 677 Topsector Logistiek

Jarenlang heeft Nederland zich kunnen profileren als “Gateway to Europe”. De centrale ligging, de mainports met uitstekende achterlandverbindingen en de sterke logistieke sector hebben ertoe geleid dat vele internationale ondernemingen hun Europese distributie via Nederland laten lopen. 

Aan de basis van het succes staan een excellente infrastructuur, toonaangevende mainports, competitieve logistieke dienstverleners en de strategische locatie van Nederland binnen Europa. Bovendien werken kennisinstituten, bedrijfsleven en overheid uitstekend samen op het gebied van innovatie en duurzaamheid om ook in de toekomst voorop te blijven lopen. De coronacrisis heeft echter gezorgd voor een andere benadering van buitenlandpromotie.

Aanpassen voor nieuwe kansen

De coronacrisis heeft een impact op onze economie die zijn weerga niet kent. Wereldwijd zijn supply chains verstoord en daarmee is ook de kwetsbaarheid van mondiale supply chains aan het licht gebracht. De komende periode zullen verladers hun supply chains nog eens goed tegen het licht houden. Het (her)ontwerp van logistieke ketens kan zeker iets gaan betekenen voor de concurrentiepositie van Nederland Distributieland en zal leiden tot bedreigingen, maar ook nieuwe kansen met zich meebrengen.

Digitale acquisitie 

NDL/HIDC staat buitenlandse verladers betreft de (her)oriëntatie op hun Europese supply chain bij. Normaal gesproken door tijdens missies contact te leggen met netwerkpartners en door het organiseren van seminars. Maar dat is door corona niet langer mogelijk. In deze periode staat NDL via video calls en webinars over uiteenlopende onderwerpen dagelijks in contact met internationale verladers. Samen met verschillende partners organiseert NDL webinars, bijvoorbeeld over de impact van de coronacrisis op de wereldwijde supply chains en het EU distributiemodel, over de kracht van logistiek Nederland op pharma gebied of over HR gerelateerde zaken. En met succes! Tijdens het pharma webinar gericht op China hadden we 1.500 live deelnemers. Bovendien hebben ruim 8.000 personen dit webinar achteraf nog bekeken. De cijfers voor andere uitzendingen liggen lager, maar zijn ook zeker indrukwekkend, variërend van 130 tot 250 personen per webinar. Zo kan NDL buitenlandse bedrijven gelukkig blijven informeren over Nederland als logistieke vestigingslocatie en op deze manier een steentje bijdragen aan de versterking van de Nederlandse economie.