• 5 juni 2020

Bewust Bezorgd lanceert nieuwe website

Bewust Bezorgd lanceert nieuwe website

Bewust Bezorgd lanceert nieuwe website 1024 535 Topsector Logistiek

Het Ministerie van IenW, Topsector Logistiek, Connekt en Thuiswinkel.org werken al een aantal jaren samen om de verduurzaming van e-commerce te bevorderen. Met Bewust Bezorgd krijgen webwinkels inzicht in de CO2-impact van de pakketbezorging per afleveroptie, en welk effect CO2-reductie maatregelen hebben. De Bewust Bezorgd rekentool om CO₂-impact te meten is baanbrekend en de enige in zijn soort. Wat deze tool uniek maakt is dat het een generiek model voor de hele sector is. Daarnaast is de rekentool ontstaan uit een unieke samenwerking tussen verschillende partijen uit de sector en is ook de consument bij dit project betrokken.

Ambitieuze doelstelling voor 2025 

De e-commercesector heeft zich tot doel gesteld de CO2-uitstoot in de logistieke operatie in 2025 met de helft te reduceren ten opzichte van 2018. De sector heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid en is zeer innovatief op dit gebied. Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken en de consument informeren en meenemen, zodat ook zij kiezen voor een duurzame optie. Op deze manier kunnen de klimaatdoelstellingen volgens het Klimaatakkoord nog beter worden gerealiseerd. 

Samen duurzaam online winkelen mogelijk maken 

De rekentool is al even beschikbaar, daarbij is woensdag 3 juni ook de website van Bewust Bezorgd gelanceerd. Op deze website is alle informatie te vinden over Bewust Bezorgd en kunnen webwinkels zich aanmelden om hun CO2-uitstoot te berekenen met behulp van de rekentool.

Meer weten? Bezoek dan de website: https://bewustbezorgd.org/