• 13 februari 2020

Servicelogistiek creëert circulaire business

Servicelogistiek creëert circulaire business

Servicelogistiek creëert circulaire business 1000 667 Topsector Logistiek

Circulariteit binnen de service logistiek wordt al jaren opgepakt. Zo stelt het Service Logistics Forum (SLF). Levensduurverlenging en hergebruik van materialen zijn vanzelfsprekende uitgangspunten. Daarom is het makkelijker voor de service business om winstgevende, circulaire businessmodellen te ontwikkelen. Slaagde het SLF erin de bezoekers van de Service Logistics Summit 2019 de beloofde handvatten te bieden die deze stelling onderbouwen? U leest het in deze terugblik.

 

 

Herdefinieer je business

Op donderdag 14 november jl. vond de Service Logistics Summit 2019 plaats. Na interessante fieldtrips bij Jabil, Schneider Electric, Hauzer, DHL en PostNL verzamelden alle deelnemers op de Brightlands Campus Venlo. Daar ontbrandde onder leiding van dagvoorzitter Harm Edens de discussie over het creëren van circulaire business. Harm, zelf gepassioneerd voorvechter van een meer duurzame wereld, zette de deelnemers in de juiste stand en wees ieder op de mogelijkheden en kansen die er op elk niveau zijn om bij te dragen. Hij daagde de aanwezigen uit om íets te gaan doen, no matter hoe klein of onbeduidend iets lijkt. Esther Kersten, Director Strategy and Sustainability bij Vanderlande, gaf tijdens de Service Logistics Summit een exclusieve key note presentatie over het revolutionaire concept FLEET. Met FLEET gaat bagageafhandeling naar de ‘next level’. Het concept is eind vorig jaar opgeleverd en nadat de eerste ervaringen zijn opgedaan is het concept nu uitgerold. Dit concept is onconventioneel in de business en een opsteker voor circulariteit. Het is Vanderlande, als gevestigde naam, gelukt om grote stappen te zetten in zowel design als het vormgeven van het circulariteitsprincipe. Het resultaat is een uitgekiend, maar vooral een wérkend concept! Je zou kunnen zeggen; het geeft circulariteit handen en voeten. Esther Kersten: “Maar daarvoor moet je wel je waardepropositie, je business model en je product herdefiniëren. Samen creëren we daarmee een duurzame toekomst. Waarbij servicelogistiek een belangrijke rol moet vervullen.”

Eerste stap zetten naar praktische en duurzame circulaire toepassingen

Rode draad in het panel was; gewoon doen. Iedereen weet dat we iets moeten en iedereen wil ook wel, maar het zetten van de eerste stap is een worsteling. Hoe maak je circulariteit praktisch? Naast Esther Kersten schoven Johan Faes, CEO Faes Group, Noor Huitema medeoprichter Copper8 en Hugo Wentzel, Global Director Network Equipment Teleplan, aan. Harm Edens wist aan alle sprekers interessante uitspraken te ontlokken over praktische duurzame en circulaire toepassingen. Zo gaf Johan Faes aan dat hij heeft geïnvesteerd in een machine die verpakkingen kan recyclen. Omdat het een forse investering was wil hij de machine ook als oplossing aanbieden aan concullega’s. Zo kunnen meer bedrijven beginnen met het recyclen van hun verpakkingen. Hugo Wentzel vertelde dat productontwikkelaars van opdrachtgevers regelmatig worden uitgenodigd om mee te lopen in het repair proces. Als zij beter weten wat er na terugname met hun producten gebeurt, kunnen ze daar in het ontwerpproces rekening mee houden. Noor Huitema liet zien dat duurzame business al begint bij eigen initiatief. Zo reist iedereen bij Copper8 met het openbaar vervoer en is vrijdag een vrije dag om met andere leuke en belangrijke dingen bezig te kunnen zijn en frisse ideeën op te doen.

Cross-sectorale toepassing servicelogistiek 

Aan het eind van de middag kregen de finalisten voor de SLF Afstudeerprijs het podium. Nikki Theeuwes, TU Eindhoven, won uiteindelijk met haar thesis Formalization and improvement of ambulance dispatching in Brabant-Zuidoost. Niet alleen een innovatieve oplossing, maar ook een mooi voorbeeld waarbij geavanceerde service logistieke theorie cross-sectoraal wordt toegepast. De SLF Afstudeerprijs 2019 werd uitgereikt door Jan Flens van Drake & Farrell en Bram Klein Kranenbarg, de winnaar van 2018. Sandra Bronsvoort, Universiteit Twente, presenteerde haar thesis vanwege een werkbezoek aan Nieuw-Zeeland via een video. Met haar onderzoek Optimisation of long-term asset replacement planning at Schiphol won zij de tweede prijs. Haar prijs werd in ontvangst genomen door haar begeleider Matthieu Van Der Heijden.

Aan het eind van de dag was een heuse circulaire vibe waar te nemen. Het enthousiasme en vurige pleidooi van Harm Edens samen met de praktische voorbeelden die zowel tijdens het plenaire deel als bij de inspiratiesessies gepresenteerd waren, leken de deelnemers inderdaad geïnspireerd te hebben. Conclusie: ja, binnen de service logistiek zijn veel handvatten te vinden om circulariteit concreet vorm te geven!

Bekijk de presentaties van de Summit.