• 11 december 2019

Met de auto de stad in, of online retourneren?

Met de auto de stad in, of online retourneren?

Met de auto de stad in, of online retourneren? 1024 683 Topsector Logistiek

Met de groeiende populariteit van online winkelen, krijgt de impact van het retourneren van vooral kleding steeds meer aandacht. Zo stelt Huib Boissevain, investeerder in vastgoed, dat retourzendingen leiden tot een forse toename van transport en tot dumping van teruggestuurde kleding (FD, 23 november). Noch de consument, noch de webwinkel wordt gelukkig van aankopen die moeten worden teruggestuurd. Gelukkig is de Nederlandse logistiek heel efficiënt en innovatief. Andere sectoren kijken deze kunst af.

TNO heeft in samenwerking met de Topsector Logistiek en Thuiswinkel.org de onlinelogistiek in Nederland in kaart gebracht. E-commerce bestelverkeer is maar een paar procent van alle vrachtverkeer in de stad. Bouw en winkelbelevering zijn veel groter. Op dit moment levert het brengen van een product in een doos van 25 liter van het webwinkelmagazijn naar de voordeur van de klant, circa 350 gram CO2-uitstoot op. Dit zal in de toekomst dalen.

Een personenauto op benzine stoot minstens evenveel uit tijdens drie kilometer rijden in de stad. Een onlinebestelling die een losse autorit naar een winkel voorkomt, is daarom meestal de duurzame keuze. Voor retour gezonden artikelen wordt slim gebruikt gemaakt van het feit dat busjes en vrachtwagens toch moeten terugrijden om nieuwe bestellingen op te halen. Daarmee worden extra kilometers vermeden.

Blijft over dat bijvoorbeeld twee paar schoenen meer plek innemen in het heentransport dan een paar schoenen. Een consument kan zelf een belangrijke bijdrage leveren door het aantal retourzendingen te beperken, en het terugbrengen van het retourpakket te combineren met andere boodschappen.

Met betere productbeschrijvingen, foto’s, video’s en virtual reality helpen webwinkels consumenten bij hun keuze. De verwachting is dat hierdoor retourpercentages de komende jaren zullen teruglopen. Het overgrote deel van de Nederlanders stuurt de producten gelukkig weer in nette staat terug na het passen. Onlinekledingverkopers in Nederland geven aan meer dan 97% van de retour gezonden producten weer te kunnen verkopen.

Met slimme en duurzame logistiek kunnen consumenten met een gerust hart online bestellen, en kunnen vastgoedeigenaren gerust zijn dat winkels hun waarde blijven behouden.

Margreeth Pape is adviseur logistiek en duurzaamheid bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org, en Herman Wagter, programmamanagers Connekt/Topsector Logistiek.