• 4 oktober 2019

Containerbinnenvaart: investeren in de toekomst

Containerbinnenvaart: investeren in de toekomst

799 534 Topsector Logistiek

Havendagen de Sendo Liner: een nieuw schip met een toekomstbestendig ontwerp en een veel lagere uitstoot dat zonder subsidie concurrerend kan opereren. 

Inzichten combineren
Om tot een toekomstbestendig ontwerp te komen combineerde Sendo Shipping de afgelopen jaren verschillende inzichten en ervaringen. Al bij hun eerste (conventionele) containerschip merkten ze dat ze veel brandstof kunnen besparen door niet harder te varen dan nodig. Net zoals op de snelweg, geeft hollen en stilstaan weinig tijdwinst en het kost het veel brandstof. Ook de hydrodynamische efficiëntie van een schip is erg belangrijk, zoals de rompvorm en weerstand in het water. De ombouw van hun vierde schip naar serieel-hybride in 2014 leerde dat de technologie van generator met elektrische schroef goed werkt.

Efficiëntere voortstuwing
Dit resulteerde in een ontwerp met twee elektrisch aangedreven schroeven voor een efficiëntere voortstuwing en een rompvorm met veel minder aanstromingsweerstand. Dankzij een stevige batterij kan het schip met twee kleinere generatoren varen, waarvan meestal maar één nodig is die de hele tijd in een optimaal toerengebied draait. Bovendien ontstaat hierdoor een back-up voor het geval dat één generator uitvalt. Als het schip veel stilligt of manoeuvreert in een haven of sluis gaat de generator uit.

40 procent minder uitstoot per container
De modulaire opbouw van het schip en de compactheid van elektrische motoren maken het mogelijk om de batterij en moderne generatoren overal in het schip te plaatsen. Dat levert een romp op waar een extra rij containers in past ten opzichte van een conventioneel containerschip.

Samen zorgt dit voor circa 40% minder brandstof (en dus CO2-uitstoot) per container. Een bijkomend voordeel is dat de bemanningsruimte heel stil is doordat de generatoren voorin het schip staan en heel weinig geluid maken.

Toekomstbestendig
Ook met toekomstige ontwikkelingen is rekening gehouden. Schonere aandrijftechnologie – of het nu batterij en/of waterstof is – is in de toekomst relatief makkelijk in te bouwen. De benodigde hogere investering wordt nu al terugverdiend met minder brandstofkosten, meer vervoerscapaciteit en minder onderhoudskosten. Voor de financiering is wel een opdrachtgever nodig die langere termijn opdrachten wil geven. En een financier die begrijpt dat dit ontwerp veel toekomstbestendiger is dan een conventioneel schip en dus een langere afschrijftermijn heeft. Op deze manier is concurrerend én rendabel duurzaam varen binnen handbereik.

Meer weten? Bekijk de website van Sendo Shipping.