• 9 mei 2019

Slimme afvallogistiek halveert transportbewegingen en dringt CO2-uitstoot terug

Slimme afvallogistiek halveert transportbewegingen en dringt CO2-uitstoot terug

370 208 Topsector Logistiek

Naar aanleiding van de door de Topsector Logistiek gesteunde pilot ‘Logistiek Slim Samenwerken’ is in Amsterdam Zuidoost de eerste stap naar volledig CO2-neutraal afvaltransport gezet. SUEZ en Renewi slaagden er onder leiding van TNO en de Hogeschool van Amsterdam in om een deel van het afval in Zuidoost duurzamer te transporteren. Zo ontwikkelden zij een efficiënt inzamelsysteem om er onder andere voor te zorgen dat organisch afval lokaal gerecycled kan worden en transport door middel van een elektrische bakwagen vervoerd kan worden. Dankzij deze pilot lukt het SUEZ en Renewi transportbewegingen ruimschoots te halveren en de CO2-uitstoot flink terug te dringen.

Minder transportbewegingen
De pilot is een initiatief van een aantal voorname organisaties in Amsterdam Zuidoost die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. In de pilot werd onderzocht hoe transportbewegingen teruggedrongen kunnen worden door gescheiden afvalstromen gebundeld in te zamelen Tijdens deze pilot heeft afvalverwerker SUEZ al het organisch afval, olie en vetten, glas en koffiebekers met een speciaal ingezette elektrische bakwagen ingezameld. Renewi nam het transport van papier en karton voor haar rekening met de EURO 6 kraakperswagen, de meeste duurzame transportvariant van dit moment. Door de samenwerking brachten deze twee ‘concurrenten’ het aantal transportkilometers voor de bovengenoemde afvalstromen terug van 51.000 naar 16.700 km en is de CO2-uitstoot van 15,9 ton per jaar naar nul gereduceerd. De resultaten van de papier- en kartonroute volgen snel.

Gescheiden afvalstromen aanmelden
Bij de pilot zijn de klanten van SUEZ en Renewi nauw betrokken. Via de door TNO ontwikkelde app CoMyCo (‘collect my container’) gaven zij per afvalstroom dagelijks aan hoeveel afval zij hadden. Ook werd de beladingsgraad van de vrachtwagens bijgehouden: ongeveer een kwart van de ruimte bleef onbenut. De volgende stap is om organisaties in de toekomst standaard de hoeveelheid afval per afvalstroom door te laten geven. Zo kunnen afvalbedrijven veel makkelijker een efficiënte route langs de deelnemende partijen uitvoeren. Niet meer op een vaste dag, maar pas wanneer de containers vol zijn. Dit vermindert geluidsoverlast en verkeersbewegingen, zeker in grote steden waar het steeds drukker en voller wordt.  

Meer weten? Neem contact op met Jannette de Bes via jannette.debes@tno.nl.