• 29 januari 2019

De e-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

De e-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

1024 731 Topsector Logistiek

E-commercebedrijven in Nederland hebben het afgelopen jaar met succes gewerkt aan het rekenmodel Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd kunnen webwinkels precies inzien wat de CO2-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductie-maatregelen hebben. De e-commercesector heeft zich tot doel gesteld de CO2-uitstoot in de logistieke operatie in 2025 met de helft te reduceren ten opzichte van 2018. De rekentool is op de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd aan de e-commercesector waar bedrijven zich konden inschrijven voor deelname

Het rekenmodel Bewust Bezorgd is ontwikkeld door Thuiswinkel.org, Connekt, de Topsector Logistiek en grote online winkels als bol.com, Wehkamp, Coolblue, OTTO, PostNL, DHL en Dynalogic. De webwinkels en vervoerders hebben de tool een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld en is nu klaar voor gebruik. “We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Werken aan duurzaamheid
De e-commercesector heeft het afgelopen jaar grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Een van de voorbeelden is OTTO die zijn processen heeft aangepast om de vrachtwagens nog effectiever te beladen en er minder vrachtwagens de weg op hoeven. Coolblue bezorgt in 9 grote steden in Nederland en België kleine pakketten met hun eigen klimaatvriendelijke service, CoolblueFietst. Ook PostNL introduceerde de fietslogistiek. Op basis van km’s vervangen busvervoer heeft dat een besparing van 314.500 kg CO in 2018 opgeleverd. Wehkamp startte samen met DHL en Fietskoeriers.nl met bezorging op de fiets. En bij Wehkamp worden pakketjes bovendien in het moderne distributiecentrum op maat uitgesneden. Dit scheelt lucht, dus ruimte tijdens het vervoer, en CO2-uitstoot.


Gezamenlijke aanpak
Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken. Op deze manier kunnen de klimaatdoelstellingen volgens het klimaatakkoord nog beter worden gerealiseerd. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet de e-commercesector als voorbeeld voor andere sectoren: “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren te verduurzamen. Mooi om te zien dat innovatie en verduurzaming in de sector hand in hand gaan.”


Het Bewust Bezorgd rekenmodel berekent hoeveel CO2 er wordt uitgestoten bij het versturen van een pakketje op basis van het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. Zo kunnen bedrijven direct inzien op welke manieren zij de logistieke operatie verder kunnen verduurzamen. Dit rekenmodel is gebaseerd op de Lean & Green AnalyticsBigMile methode (www.bigmile.eu) en voldoet aan Europese normen. Meedoen? Meld u aan via thuiswinkel.org.