• 18 december 2013

Een impuls van 1 miljard euro aan de economie?

Een impuls van 1 miljard euro aan de economie?

Een impuls van 1 miljard euro aan de economie? 150 150 Topsector Logistiek

In de Nederlandse economie is enorm veel geld ‘opgesloten in betalingstermijnen’. De Supply Chain Finance Community wil met inspiratie van prof. dr. Lorike Hagdorn een deel van dat geld ‘bevrijden’, om zo een investeringsimpuls van formaat te kunnen geven.

Het fenomeen Supply Chain Finance is door prof. dr. Lorike Hagdorn, lid van het Topteam Logistiek, zelf steviger op de uitvoeringsagenda gezet. ‘Ik houd van innovatie’, zegt Hagdorn, ‘en het viel mij op dat we in de Nederlandse logistiek al veel werken aan een vlotte goederenstroom, en de bijbehorende informatiestroom, maar de financiële stroom was nog onderbelicht.’

Onmiddellijk betaald

In de logistieke keten wordt stukje bij beetje waarde toegevoegd aan een product. Die vermeerderde waarde wordt steeds tussentijds verzilverd, namelijk wanneer de volgende schakel in de keten ervoor betaalt. Hierbij zitten de toeleveranciers soms maanden op betaling te wachten. Hagdorn: ‘Dit is vooral voor mkb-bedrijven erg vervelend, omdat zij, mede door de recessie, meestal niet erg ruim in de liquiditeit zitten en moeilijk aan krediet kunnen komen. In totaal zit er in Nederland rond de 20 miljard aan werkkapitaal vast door nog niet betaalde facturen. Hier helpt Supply Chain Finance. Een bekend voorbeeld is Vendor Managed Inventory, waarbij de leverancier de voorraad van de klant beheert. Dat neemt veel werk uit handen bij de bestellende partij, maar ook bij de orderentry van de leverancier. Maar nu is een tweede werkwijze in opkomst: supplier finance. Een vorm hiervan is het sneller betalen van deze facturen door een derde partij. Dat kan een bank zijn, maar ook een nieuwe aanbieder zoals Flinqer of Innopay. In dit concept krijgt de leverancier, bijvoorbeeld een mkb-bedrijf, onmiddellijk betaald na goedkeuring van zijn factuur. Die betaling wordt gedaan door een derde partij waarmee zowel de leverancier als de afnemer een overeenkomst heeft. De afnemer betaalt vervolgens pas na de genoemde vaak lange betalingstermijn aan deze derde partij. Op deze manier komt er nieuw geld in de logistieke keten beschikbaar dat voor investeringen gebruikt kan worden. ’

Werkkapitaal los maken

Om de aanwezige kennis in breder verband te delen werd op 27 november de eerste Supply Chain Finance Community bijeenkomst gehouden. Op Nyenrode kwamen Europese vertegenwoordigers van bedrijfsleven, wetenschap en financiële instellingen bijeen om best practices te delen en kennis uit te wisselen. ‘Bedrijven als Philips, Heineken en Vlisco vertelden over hun visie op en praktische aanpak van Supply Chain Finance’, vertelt Hagdorn. ‘Daarnaast zijn we bezig met onderzoeksprojecten en voeren we overleg met de overheid om Supply Chain Finance een impuls te geven. Ik vind het mooi om eraan mee te helpen zoiets op de kaart te zetten. Want denk je eens in dat het lukt om ook maar vijf procent van het opgesloten werkkapitaal in Nederland los te maken? Dan heb je het over een miljard euro die vrijkomt om te investeren!’