• 14 april 2013

Cross Chain Control Centers (4C) en Service Logistiek

Cross Chain Control Centers (4C) en Service Logistiek

Cross Chain Control Centers (4C) en Service Logistiek 150 150 Topsector Logistiek

Het doel van 4C is het creëren van schaalvoordelen door samenwerking binnen en tussen ketens. Door betere planning, het voorspellen van logistieke bewegingen en nieuwe business modellen worden de voordelen van 4C ontgonnen en de ideeën omgezet in concrete implementaties.

Service logistiek is de regie van alle after sales service: van productlevering tot aan het einde van de levenscyclus van een product.

Een Cross Chain Control Center is een regiecentrum waar meerdere complexe Europese en wereldwijde supply chains gecoördineerd en geregisseerd worden. Het gaat dan om bundeling en aansturing van fysieke goederenstromen, informatiestromen, financiële stromen en datamanagement. De realisatie van één of meerdere 4C’s resulteert in:
– een beter overzicht, betere afstemming en bundeling van activiteiten besparingen in supply chain kosten door combineren van lading
– een lagere druk op het milieu; nieuwe bedrijvigheid met meer werkgelegenheid;
– nieuwe kennis die ook toepasbaar is in andere supply chains;
– een grotere aantrekkingskracht van Nederland voor buitenlandse bedrijven.

Bedrijven leveren steeds vaker een serviceconcept in plaats van een product. Denk aan kopieerapparaten, die niet meer eigendom worden van het kantoor dat ze gebruikt maar per kopie worden betaald. Maar ook complexere installaties hebben onderhoud en service nodig. De focus binnen het thema Service Logistiek ligt net als bij 4C op ketenregie en coördinatie, maar de processen en benodigde innovaties zijn wezenlijk anders.

Nieuwe innovatieve concepten voor service logistiek leiden tot:
– een hogere en vooruitlopende service business in Nederland;
– grotere aantrekkelijkheid om in Nederland te investeren voor buitenlandse partijen;
– significante duurzame bijdrage aan het verminderen van de uitstoot en het energieverbruik door optimale inzet van spare parts en hergebruik van materialen.

Inmiddels zijn er diverse onderzoeksprojecten gestart zoals 4C4More, Cross chain order fulfillment, 4C4D City distribution, Value creation by closing the loop en Sense and Response. 4C gaat verder dan alleen transport en warehousing, uiteindelijk wordt gestreefd naar gezamenlijke productie, forecasting en gezamenlijke financiële concepten.
Bron: Dinalog